Aartsbisdom > Nieuws > Mediapastoraat verlaat IJsselstein

Mediapastoraat verlaat IJsselstein

De zendtijd van de Rooms-Katholieke Kerk (RKK) verzorgt vanaf 1 januari 2010 iedere zondag op Nederland 2 een eucharistieviering uit het land. Daarmee wil RKK “de verscheidenheid en vitaliteit van de katholieke Kerk in Nederland laten zien en prominent aanwezig zijn op de zondagochtend van 9.35 uur tot 11.00 uur,” zo meldt de omroep. “Want voorafgaand aan de eucharistieviering is er altijd een geloofsgesprek op locatie met inspirerende katholieken. Zo wordt op een nieuwe manier het contact met de kijker gezocht die de kans krijgt te reageren op het gesprek en de eucharistieviering.”

Hiermee komt er een einde aan de aanwezigheid van het mediapastoraat in de parochie van IJsselstein. Vanaf 2007 werd daar 26 keer per jaar de eucharistieviering verzorgd door mediapastor Peter Denneman.
RKK heeft er bewust voor gekozen om de eucharistieviering elke zondag uit te zenden en deze te spreiden over alle bisdommen. Ieder bisdom komt zeven keer per jaar aan bod, iedere bisschop gaat één keer per jaar in een eucharistieviering op televisie voor. Leo Fijen, hoofd godsdienst en cultuur KRO: “Er is gekozen voor diversiteit van vieringen uit het hele land omdat dit ook beter aansluit bij de religieuze zoeker van deze tijd die steeds vaker geneigd is nu eens de ene en dan weer de andere kerk te bezoeken. Daarnaast is er meer ontvankelijkheid voor authentieke geloofsgetuigenissen. Daarom wordt de eucharistieviering op televisie voorafgegaan door een geloofsgesprek. RKK wil zo een nieuw pastoraal aanbod doen.”

mediapastoraat-basiliek-ijsselsteinPeter Denneman
Dit betekent dat het mediapastoraat en mediapastor Peter Denneman de parochie van IJsselstein verlaat. Denneman was eerder met het mediapastoraat verbonden aan het Cenakel in Soesterberg en de Pax Christi-parochie in Lelystad. Denneman, ook vice-provinciaal van de montfortanen, wordt 65 jaar, gaat met pensioen en neemt op 3 januari afscheid in IJsselstein.
RKK kiest ook om andere redenen voor een nieuwe benadering, aldus Fijen: “Politiek, overheid en publieke omroep hebben de afgelopen tijd duidelijk signalen gegeven dat de eucharistieviering tot de kerntaak van een kleine zendgemachtigde als RKK hoort. De liturgische verantwoordelijkheid voor de viering ligt geheel bij het betreffende bisdom. De wekelijkse eucharistievieringen van RKK op de zondagochtend van Nederland 2 passen in de ambitie om RKK meer te profileren en als merk scherper te positioneren in het publieke bestel. Daarom worden er op dit moment nieuwe programma’s en opvallende crossmediale concepten ontwikkeld.”