Aartsbisdom > Nieuws > Maria Tenhemelopneming op 15 augustus

Maria Tenhemelopneming op 15 augustus

Donderdag 15 augustus viert de R.-K. Kerk het hoogfeest van Maria Tenhemelopneming. Daarbij wordt herdacht dat Maria, de Moeder van Jezus, aan het einde van haar aardse leven door God in de hemel werd opgenomen. Veel parochies in het Aartsbisdom Utrecht organiseren extra vieringen op deze dag; andere parochies besteden tijdens de reguliere vieringen aandacht aan dit hoogfeest. Een drietal bijzondere vieringen:

In Zwolle wordt voor de zevende keer een processie rond de Basiliek van Onze Lieve Vrouw Tenhemelopneming gehouden. In deze basiliek bevindt zich ook de schrijn met het gebeente van Thomas a Kempis. De start van de processie is om ongeveer 18.45 uur. Aansluitend is er in de basiliek aan de Ossenmarkt een Eucharistieviering, met medewerking van het volledige pastorale team van de parochie Thomas a Kempis.

Wie in Lourdes is geweest, weet hoe indrukwekkend de lichtprocessie is. Ook in het bedevaartsoord Renkum (Dorpstraat 1) wordt op het hoogfeest van Maria Tenhemelopneming op 15 augustus een lichtprocessie ter ere van Maria gehouden, aansluitend op de Eucharistieviering. Deze Eucharistieviering begint om 19.00 uur en wordt gecelebreerd door hulpbisschop H.W. Woorts en pastoor Henri ten Have, waarbij het gemengd koor van Renkum de zang verzorgt. De lichtprocessie sluit aan op de Eucharistieviering. Na de processie is er gelegenheid voor ontmoeting.

In Deventer worden op 15 augustus traditiegetrouw Mariatakjes gezegend. Geneeskrachtige kruiden, gaven van Gods schepping, roepen het heil op dat met Jezus op de wereld is gekomen, zo schrijft de parochie op haar website. Vanaf de middeleeuwen werden geneeskrachtige kruiden ook een verwijzing naar Maria. Na het slotgebed van de Eucharistieviering (Maria Koninginkerk, Mariënburghstraat 2, aanvang: 10.30 uur) lopen de gelovigen met hun Mariatakjes in processie door kerk en tuin. Pastoor Skiba zal tot slot Gods Schepping (de mensen-kruiden-groenten-bloemen) zegenen. Gelovigen kunnen hun eigen Maria-kruidentakjes meenemen, maar ze worden ook in de kerk uitgereikt.