Aartsbisdom > Bedevaart > Bedevaart Renkum > Maria Tenhemelopneming onder meer gevierd in Renkum

Maria Tenhemelopneming onder meer gevierd in Renkum

De R.-K. Kerk viert op 15 augustus het Hoogfeest van Maria Tenhemelopneming. Daarbij wordt herdacht dat Maria, de Moeder van Jezus, aan het einde van haar aardse leven door God met ziel en lichaam glorievol ten hemel is opgenomen. Veel parochies in het Aartsbisdom Utrecht organiseren rond die dag vieringen. In de kerk van Onze Lieve Vrouw ten Hemelopneming te Renkum (parochie H. Titus Brandsma) celebreert mgr. Hoogenboom op 15 augustus om 19.00 uur de Eucharistie. Mgr. Woorts viert die dag om 19.00 uur de Eucharistie in de St. Catharinakathedraal te Utrecht.

De kerk in Renkum viert in 2023 haar eeuwfeest. Op 11 september 1923 werd de kerk aan de Dorpsstraat ingewijd door aartsbisschop Van de Wetering. De geloofsgemeenschap Renkum-Heelsum viert het eeuwfeest van de kerk op zaterdag 9 september (14.00 uur) met een processie door het dorp. Zondag 10 september om 10.00 uur is de feestelijke Eucharistieviering, gevolgd door een receptie.
Het beeld van Maria van Renkum (650 jaar oud) maakt het Gelderse dorp aan de Rijn tot een geliefd pelgrimsoord. De viering van het Hoogfeest van Maria Tenhemelopneming is één van de bedevaarten die in 2023 in Renkum op het programma staan, met telkens een viering in de kerk en vaak ook een processie door het naastgelegen Mariapark – dit gebeurt ook op 15 augustus. In dat Mariapark staan twintig iconen die vertellen over het leven van Jezus en Maria. Tijdens de processie wordt het beeld onder gebed en zang plechtig door het park gedragen. Elke bedevaart staat open voor iedereen en besluit met een ontmoeting met koffie/thee, frisdrank en lekkernijen.

Meer informatie: www.mariavanrenkum.nl

Foto: Een eerdere lichtprocessie in het Renkumse Mariapark, bij de viering in 2016 van Maria ten Hemelopneming, met mgr. Hoogenboom als celebrant.