Aartsbisdom > Nieuws > Maria Tenhemelopneming binnen en buiten gevierd

Maria Tenhemelopneming binnen en buiten gevierd

De R.-K. Kerk viert op 15 augustus het Hoogfeest van Maria Tenhemelopneming. Daarbij wordt herdacht dat Maria, de Moeder van Jezus, aan het einde van haar aardse leven door God in de hemel werd opgenomen. Veel parochies in het Aartsbisdom Utrecht organiseren die dag extra vieringen, in Zwolle (parochie Thomas a Kempis) is er die dag ook een processie waarin mgr. Hoogenboom meeloopt. Mgr. Woorts reist op 15 augustus naar het Mariaheiligdom Onze Lieve Vrouw ter Nood te Heiloo (Noord-Holland), waar hij onder meer om 12.00 uur hoofcelebrant is tijdens de pontificale Eucharistieviering.

De korte processie in Zwolle waarin mgr. Hoogenboom meeloopt, wordt elk jaar georganiseerd rond de OLV Basiliek (Peperbuskerk) aan de Ossenmarkt. In deze basiliek bevindt zich ook de schrijn met het gebeente van Thomas a Kempis. Thomas a Kempis was kanunnik in het klooster Sint-Agnietenberg bij Zwolle. Hij behoorde tot de belangrijkste figuren van de Moderne Devotie en is onder andere schrijver van het bekende boek ‘De navolging van Christus’. Na afloop van de processie is er om 19.00 uur in de basiliek een Eucharistieviering met mgr. Hoogenboom als hoofdcelebrant.

Ook in andere Utrechtse parochies wordt het Hoogfeest van Maria Tenhemelopneming op de dag zelf gevierd. In de parochie HH. Twaalf Apostelen gebeurt dat in de locatie Joppe extra feestelijk. Deze kerk is net als de locatie in Borculo vernoemd naar deze gebeurtenis rond Maria en bestaat dit jaar bovendien 150 jaar. In het kader van dit jubileumjaar zal pastoor Scheve voorafgaand aan de viering het bronsplastiek voorstellend Maria Ten Hemelopneming zegenen. Na de viering zal tevens het boek ‘ 150 jaar Kerk in Joppe’ gepresenteerd worden. In deze parochie wordt dit Hoogfeest om 19.00 uur in de Zutphense St. Janskerk gevierd met een Latijnse Mis, celebrant is pastor Baneke.

Ook in de St. Paulusparochie (Groenlo, Rekken, Eibergen, Lievelde, Beltrum, Rietmolen, Neede) wordt dit feest op de eigen dag gevierd. De Eucharistieviering begint om 19.00 uur in de het Eucharistisch centrum: de H. Calixtusbasiliek aan de Kerkwal te Groenlo. Celebrant is pastoor De Jong.
In de parochie H. Gabriël is er op 15 augustus een Eucharistieviering om 9:00 uur in de Mariakerk te Didam (celebrant pastoor Jansen). Al enkele jaren verzorgen de parochie H. Gabriël en parochie Maria Laetitia (Doetinchem-Ulft e.o.) bovendien op 15 augustus in Vethuizen een openluchtmis bij de Mariakapel aan de Holthuizerstraat. De pastoors Jansen en Pauw gaan samen voor en diaken Reuling verzorgt de preek.
In de parochie St. Jacobus de Meerdere (Enschede e.o.) is er om 19.00 uur een Mariaviering in de tuin van de Jacobuskerk, in de St. Catharinakathedraal te Utrecht is er om 19.00 uur een Eucharistieviering.

Op de parochiële websites in het Aartsbisdom Utrecht staan nog veel meer vieringen op Maria Tenhemelopneming vermeld, klik hier voor het overzicht van deze sites.