Aartsbisdom > Nieuws > Maart-editie ‘Op Tocht’ in teken Veertigdagentijd en Pasen

Maart-editie ‘Op Tocht’ in teken Veertigdagentijd en Pasen

Bisdomblad ‘Op Tocht’ besteedt in de maand maart uitgebreid aandacht aan de Veertigdagentijd en blikt vooruit op Pasen. Zo opent het themakatern van het derde nummer van 2014, dat vrijdag 14 maart verscheen, met de Vastenbrief van kardinaal Eijk. Ook is een samenvatting opgenomen van de boodschap die paus Franciscus schreef bij gelegenheid van de Veertigdagentijd. Rector Patrick Kuipers, pr. van het Ariënsinstituut werkt aan een proefschrift op het gebied van de liturgiewetenschap. Het onderwerp: de viering van Pasen, meer bepaald: de paaswake. In ‘Op Tocht’ vertelt hij over zijn promotieonderzoek, dat hij deels in de Duitse stad Trier verricht.

Ook bevat het katern een overzicht van de RKK-Paasprogrammering op televisie en een kort artikel over de ‘Lichtweg’ met kinderen voor in de Paastijd, die het bisdom vorig jaar ontwikkelde. Elders in ‘Op Tocht’ schrijft diocesaan diaconaal werker Bernanda van den Hengel over de vastenkalender van de H. Pancratius parochie, waaraan acht mensen hebben gewerkt. Van den Hengel: “Het resultaat is bezielend. Een aantrekkelijke combinatie van actieve en bezinnende werkvormen en een verbinding van diaconie, catechese, liturgie en opbouw van de gemeenschap.” Verder onder meer in deze ‘Op Tocht’: een interview met Marcel Jansen: een jongere die werk maakt van zijn geloof, nadere informatie over de catechetenopleiding die dit najaar start, een artikel over de evangeliserende HOOP-tour die de komende anderhalf jaar op negen plaatsen in Nederland een impulsdag van evangelisatie houdt en een bespreking van twee ‘pausboeken’.

Klik hier om de Vastenbrief van kardinaal Eijk en de boodschap voor de Veertigdagentijd van paus Franciscus te lezen
Klik hier voor een abonnement op ‘Op Tocht’ of om dit nummer na te bestellen

Tags: , ,