Aartsbisdom > Nieuws > Ludgerviering in Essen-Werden met mgr. Woorts

Ludgerviering in Essen-Werden met mgr. Woorts

Op de eerste zondag van september vindt in de basiliek in Essen-Werden de jaarlijkse Ludgerviering plaats. Dit jaar was de Utrechtse hulpbisschop mgr. Woorts aanwezig bij de viering. In de aansluitende feestelijke processie werd de schrijn met het reliek van Ludger door de straten van Werden gedragen.

Bisschop Franz Joseph Overbeck van Essen-Werden had mgr. Woorts samen met enkele leden van twee Ludgerbroederschappen uitgenodigd voor een maaltijd in het bisschopshuis. Deze dames en heren zijn de organisatoren van dit Ludgerusfest.
Zondagmorgen 3 september was er in de basiliek een zeer feestelijke ponticifale H. Mis met meerstemmige Latijnse zang en orkest. Mgr. Woorts: “Het is een prachtige basiliek boven het graf van St. Ludger met romaanse, vroeg-gotische en barokke altaren en beelden, alsook 20ste eeuwse vormgeving. Kortom, je ‘snuift’ de eeuwen op. Hoofdcelebrant was de aartsbisschop van Paderborn, Hans-Josef Becker. Mgr. Overbeck en ik waren concelebrant evenals de proost van het Kapittel en Koos Smits, lid van het Ludgercomité. Hij is als priester onder andere werkzaam in de Sint Ludgerusparochie te Utrecht. Ook vanuit de Achterhoek waren er gelovigen aanwezig.”
“Aan het begin van de Eucharistie werden pastor Smits en ik zeer hartelijk begroet. Het werd zeer gewaardeerd dat er vanuit Utrecht – de geboortegrond van St. Ludger, alsook de plaats waar hij zijn scholing bij abt Gregorius heeft gehad in de kloosterschool op het huidige Domplein – een vertegenwoordiging was. Tijdens de voorbeden werd ook voor ons bisdom gebeden.”

ludgerusprozession1

In zijn preek stond aartsbisschop Becker onder meer stil bij de krimp van de Kerk. Velen stellen de bange vraag hoe het verder moet met de Kerk, als jongeren zo massaal afhaken nadat ze het sacrament van het Vormsel hebben ontvangen. Zulke angsten moeten ons echter niet van de vreugde van het christen-zijn beroven, aldus mgr. Becker. Volgens hem is het effectiever om regelmatig periodes van bezinning en concentratie op de christelijke boodschap in te ruimen, om zelf een levendiger geloof uit te kunnen stralen. “Wat meer plezier tonen, zou onze geloofwaardigheid als christen goed betamen.” Het meegaan met de Ludgerprocessie levert daaraan een niet te onderschatten positieve bijdrage, zo zei hij.
Na de Eucharistieviering was er een processie met de schrijn met het gebeente van Ludger door de stad. “Het was stralend mooi weer. Dat was vorig jaar wel anders. Toen was er flinke regen en hagel waardoor de processie geen doorgang kon vinden. Tijdens de processie werd er gezongen en gebeden. Het programma werd afgesloten met een sluitingslof en een samenzijn in het Maria-gymnasium,” aldus mgr. Woorts.

ludgerusprozession2 ludgerusprozession4

Foto’s: Achim Pohl (bisdom Essen)

Tags: ,