Aartsbisdom > Nieuws > Ludgerestafette: overhandiging Ludgerreliek

Ludgerestafette: overhandiging Ludgerreliek

In de kapel van het aartsbisschoppelijk paleis aan de Utrechtse Maliebaan overhandigde mgr. Woorts vandaag een relikwie van de heilige Ludger aan pastoraal werker G.-J. Westerveld van de Sint Ludgerusparochie in Utrecht. Mgr. Woorts sprak daarbij een kort gebed uit, waarin hij onder meer vroeg om Ludgerus’ steun, ook in deze tijd. De overdracht markeerde de start van de Ludgerestafette die de komende maanden door het Aartsbisdom Utrecht trekt.

Hulpbisschop Hoogenboom nam tijdens de jaarlijkse Ludgerherdenking op 4 september 2011 in Essen-Werden een relikwie van de heilige Ludger in ontvangst. Deze reliek wordt de komende maanden in een estafette naar de eindbestemming gebracht: de St. Willibrorduskerk in Vierakker waar ook een monument staat van Ludger. De ontvangst in de verschillende locaties wordt in een vesper of een andere viering gemarkeerd. De estafette herinnert aan de grote Ludgerestafette in 2004-2005 van Utrecht naar Münster in het kader van het 1200-jarig bestaan van het bisdom Münster met Ludger als eerste bisschop. De etappeplaatsen zijn de locaties van de parochie St. Ludger (regio Aalten-Lichtenvoorde) en de parochie HH. Twaalf Apostelen (regio Hengelo (Gld) – Zutphen); Vierakker is een locatie van de HH. Twaalf Apostelen.

De route en aanvullende informatie is te vinden op: www.ludgerkring.nl.

Tags: ,