Aartsbisdom > Nieuws > Veel Lourdes in meinummer bisdomblad

Veel Lourdes in meinummer bisdomblad

Het verslag in woord en beeld van de vierde bisdombedevaart naar Lourdes (28 april t/m 5 mei) heeft een prominente plek in het meinummer van het bisdomblad ‘Op Tocht’. Liefst 1.200 pelgrims uit alle delen van het Aartsbisdom Utrecht gingen mee met deze bedevaart, die verschillende hoogtepunten kende: zoals de (regenachtige) mis bij de Grot, de Lichtprocessie en de Internationale Mis.

Aan het eind van de bedevaart sprak mgr. Woorts de hoop uit dat de pelgrims wat van hun zorgen hebben kunnen achterlaten in Lourdes. “Maar we nemen zeker ook wat mee terug naar huis: herinneringen en ontmoetingen.” Hij sprak tevens de hoop uit dat de pelgrims eenmaal thuis “missionaris worden: we moeten allen het geloof verder brengen.”

In de reeks ‘religieuzen in het aartsbisdom’ sprak ‘Op Tocht’ in het Zwolse dominicaner klooster met broeder Thomas Volkers (42). Hij groeide op in Zwolle en is één van de acht jonge(re) dominicanen die zich de afgelopen jaren bij de orde meldde. In ‘Op Tocht’ vertelt hij over de weg die hij daarvoor heeft afgelegd.
Verder onder meer in dit meinummer: een artikel over het initiatief in de parochie H. Gabriël, waar een aantal parochianen tussen de 30 en 50 jaar met hun pastoor avonden organiseert voor deze leeftijdscategorie. ‘Op Tocht’ sprak met enkele van de initiatiefnemers over de achtergronden van dit “project van de lange adem,” zoals de pastoor het noemt.
Ook in deze editie: aandacht voor de 90ste sterfdag van Alphons Ariëns en een interview met pastoor Thanh Ta over een project dat de slachtoffers van het bestrijdingsmiddel Agent Orange in de Vietnamoorlog wil helpen. In zijn column schrijft kardinaal Eijk over de Heilige Geest, die de ‘platte accu’ van ons geloof weer met een vonk aan de praat kan krijgen.

– Klik hier voor de column van kardinaal Eijk
– Klik hier voor een abonnement op ‘Op Tocht’ of om dit nummer na te bestellen

Tags: