Aartsbisdom > Nieuws > Lichtweg in tuin van Nicolaaskerk Baarn

Lichtweg in tuin van Nicolaaskerk Baarn

In Nederland is het bidden van de Kruisweg voor velen een vertrouwd gebeuren. Vooral in de Goede Week vindt deze gebedsviering in veel kerken plaats, waarbij de gelovigen – meestal aan de hand van 14 staties – het lijden en sterven van Jezus, onze Heer, gedenken. Het bidden van de Lichtweg daarentegen is in ons land nog niet erg gebruikelijk.

Dat is op zich niet zo gek, want het bidden van de Lichtweg is pas sinds het Tweede Vaticaans Concilie (1962-1965) op gang gekomen. In deze Lichtweg staat de verrijzenis van Jezus Christus centraal. Tijdens het bidden van de Lichtweg horen de deelnemers dan ook teksten uit het Evangelie die betrekking hebben op de periode van Zijn verrijzenis tot aan de komst van de Heilige Geest met Pinksteren.
De paaskaars, die wordt ontstoken tijdens de Paaswake, is een symbool van Jezus’ verrijzenis uit de dood. Het licht van de paaskaars is een teken van onze diepste vreugde en hoop. Vandaar de naam ‘Lichtweg’. Deze Lichtweg kan gebeden worden vanaf Paasmorgen – dus na de Paaswake – gedurende de gehele Paastijd, dus tot Pinksteren.

Verrijzenisverhalen
Vorig jaar, in het Jaar van het Geloof, heeft het Aartsbisdom Utrecht ook een Lichtweg samengesteld (€ 2,- per stuk, klik hier). In onze geloofsgemeenschap H. Nicolaas te Baarn (HH. Martha en Mariaparochie) hebben we hier dankbaar gebruik van gemaakt. In de tuin naast de kerk zijn van Pasen t/m Pinksteren 14 staties te vinden: 14 afbeeldingen van verrijzenisverhalen, met daarbij een evangelietekst en een kort gebed. Zo zien we de vrouwen die bij het graf de engel ontmoeten, Petrus en Johannes die de doeken zien liggen in het lege graf, Maria Magdalena die Jezus herkent als Hij haar aanspreekt met haar naam, Jezus met de mannen op weg naar Emmaüs, Jezus die verschijnt aan de apostelen in de bovenzaal, maar ook aan het meer van Tiberias… De laatste drie staties staan in het teken van Hemelvaart en Pinksteren.
Met deze presentatie willen we graag velen laten kennismaken met de Lichtweg om zo te getuigen van ons geloof en de vreugde van ons geloof te delen. Zo willen we aansluiten bij de wens van kardinaal Eijk, die in het voorwoord schreef: “Hopelijk zullen velen – zeker ook onze kinderen – door het bidden van de lichtweg groeien in het geloof in onze Heer Jezus die zegt: ‘Ik ben het licht van de wereld. Wie Mij volgt, dwaalt niet rond in de duisternis, maar zal het licht van het leven bezitten’ (Joh. 8, 12).”

door Rosalien Knapen-Leus