Aartsbisdom > Nieuws > Leden Shalom gearriveerd in Renkum

Leden Shalom gearriveerd in Renkum

Kardinaal Eijk was op 22 januari in Renkum (Zalige Titus Brandsma parochie) om daar de leden van de religieuze gemeenschap Shalom te verwelkomen. Zij waren enkele dagen eerder vanuit Brazilië in Nederland gearriveerd. Hun komst vond plaats op verzoek van kardinaal Eijk. Hij bezocht in april 2010 de beweging in Brazilië en was onder de indruk van hun werk en inzet. “De komst van nieuw religieus leven is goed voor de vitaliteit van het bisdom,” aldus de kardinaal.

In Renkum sprak kardinaal Eijk uitgebreid met de leden van Shalom die zich er vestigen: de priester Aristóteles, een lid (Samuel) dat zijn theologiestudie bijna heeft afgerond en drie vrouwelijke geconsacreerde leken (Dorothea, Danielle en Amanda). Ook vierde hij de Eucharistie met hen.

shalom-renkum-2 shalom-renkum-3

Taallessen
Pastoor Ten Have van de Zalige Titus Brandsma parochie is verheugd met de komst van de religieuze gemeenschap. “We hopen dat hun verblijf hier een zegen voor henzelf en voor de parochie mag zijn.” De eerste periode zal in het teken staan van een nadere kennismaking met de Nederlandse cultuur en verdere taallessen. De precieze taken zijn nog niet bekend, aldus Ten Have. “Aristóteles kan uiteraard als priester aan de slag, de andere leden van Shalom zullen zich als vrijwilliger richten op het jongerenwerk en diaconale werk. De invulling van de taken gebeurt op basis van de behoefte van de gemeenschap en de charisma’s van Shalom.”
In de pastorie van Renkum komt op de benedenverdieping een inloophuis, dat ook is te gebruiken voor de ontvangst van bedevaartgroepen. “Shalom kan zich mede vanuit die plek diaconaal inzetten in de parochie,” zo verwacht pastoor Ten Have.

shalom-renkum-4

Kardinaal Eijk bezocht in april 2010 Fortaleza (Brazilië), waar het bestuurscentrum van Shalom is gevestigd. Hij was onder de indruk van hun werk en spiritualiteit en nodigde hen uit om zich in het Aartsbisdom Utrecht te vestigen. Shalom is een beweging met internationale ervaring op het gebied van sociaal-diaconaal werk, geloofsverkondiging, gezinspastoraat, jongerenwerk en retraites. Shalom is opgericht in 1982 en heeft wereldwijd 2300 leden. In Europa is Shalom onder meer gevestigd in Engeland, Frankrijk, Italië en Zwitserland.

Tags: