Aartsbisdom > Nieuws > Landelijke Parochiedag: veel tips voor geloofsoverdracht

Landelijke Parochiedag: veel tips voor geloofsoverdracht

De negende Landelijke Parochiedag die op 28 januari in Hilversum bij de omroep RKK werd gehouden als thema ‘geloofsoverdracht’. De opzet was zeer praktisch: de 150 deelnemers kregen vanuit verschillende invalshoeken handreikingen hoe anno 2012 aan geloofsoverdracht te doen in de parochie. Tevens werd deze dag de ‘parochie van het jaar’ gekozen: de keuze viel op de parochie Heilige Antonius Abt uit Schaijk – Reek. De Goede Herder Parochie uit Hengelo (Ov.) kreeg het meeste applaus en een speciale prijs.

De jury (Marlies de Jong (redacteur Katholiek Nederland TV), Leo Fijen (hoofd RKK Zendtijd) en Bert Elbertse (Hoofd Pers en Communicatie Bisschoppenconferentie) bekeek welke parochie het opvallendste initiatief heeft ontwikkeld om het geloof ter sprake te brengen. De winnende parochie uit het bisdom Den Bosch verdiende volgens de jury de uitverkiezing omdat de Brabanders erin geslaagd zijn het geloof van de kerk naar de samenleving te brengen. Ze doen dat door een zogenoemde negendaagse ‘geloofsmissie’ voor alle doelgroepen in het dorp. Juryvoorzitter Leo Fijen over de winnaar: “Daar in Brabant knallen ze in korte tijd met het geloof en daarmee sluiten ze aan bij de eventcultuur van deze tijd. Korte projecten die voor iedereen bedoeld zijn en die de kerk onvermijdelijk maken in de samenleving. En het zijn ook nog eens projecten die door andere parochies zijn na te volgen.”

parochiedag-vonhogen-prijs-kl
Roderick Vonhögen reikt de prijs uit aan de winnaar

Hengelo
De andere genomineerden waren de Heilige Willibrordus Parochie (Hillegom-Lisse-De Zilk), parochie Onze Lieve Vrouw van de Vrede (Amsterdam) en de Goede Herder Parochie uit Hengelo (Ov.). Andere jaren waren voor deze verkiezing drie genomineerden, maar de jury vond dat deze laatste parochie een extra nominatie verdiende vanwege het initiatief ‘Stage in de Goede Herder’: “Een eigentijdse kans om geloven ter sprake te brengen door leerlingen van middelbare scholen een maatschappelijke stage te laten lopen bij allerlei parochieactiviteiten,” aldus de jury.
Vertegenwoordigers van de parochie uit Hengelo vertelden dat de afgelopen 2,5 jaar al zo’n 250 jongeren een maatschappelijke stage in de parochie hebben gelopen, hetgeen soms verrassende contacten opleverde. Het Hengelose initiatief oogstte bij de aanwezigen het luidste applaus, maar de vakjury koos toch voor de Bossche parochie omdat dit initiatief voor andere parochies relatief snel op te volgen is. Ook het Hengelose voorbeeld zal navolging krijgen, zo bleek uit de reacties van de aanwezigen: met maatschappelijke stages worden verschillende nuttige taken vervuld én komt de jeugd weer in contact met de kerk – dubbele winst dus.
Voor de stagiaires van deze parochie had Fijen een extra prijs in het leven geroepen: DVD’s van The Passion (de vorig jaar in Gouda opgevoerde moderne vertolking van het Passieverhaal met onder meer zangeres Do en zanger Syb van der Ploeg). Ook mogen ze – als The Passion dit jaar opnieuw gehouden wordt – erbij zijn als speciale gast.

parochiedag-pastoor-smits-hengelo-kl
Pastoor Smits van de Hengelose Goede Herder Parochie

99-jarige zuster
RKK-programmamakers en perschefs van diverse bisdommen gaven tijdens de parochiedag voorbeelden van eigentijdse geloofscommunicatie en tips voor andere vormen van geloofsoverdracht. Leo Fijen, presentator van de RKK-geloofsgesprekken op zondagmorgen, bood handvatten en tips voor iedere parochie om zulke gesprekken ook in hun eigen kerk te houden. Roland Enthoven (Hoofd Communicatie Aartsbisdom Utrecht) gaf vervolgens concrete handreikingen voor het houden van geloofsinterviews in het parochieblad. Priester en RKK-presentator Roderick Vonhögen wees op kansen via de social media, Wilfred Kemp (presentator Kruispunt) en Matheu Bemelmans (bisdom Roermond) schetsten de mogelijkheden die pelgrimages bieden voor geloofsoverdracht. Tim Schillings (Centrum voor Parochiespiritualiteit) gaf een reeks tips, middelen en methodes voor parochiële evangelisatie.
Het mooiste geloofsverhaal van de dag kwam van de 99-jarige zuster Marie José van der Lee. Zij heeft het St. Christoffelbeeld gemaakt voor de winnende ‘parochie van het jaar’ en vertelde over haar geloofsweg in het leven. Daarmee veroverde ze de harten van alle aanwezigen.

parochiedag-zr-99-jaar-kl

Foto’s: Louis Runhaar/RKK

Het volgende nummer van het bisdomblad Op Tocht zal uitgebreid stilstaan bij het thema ‘geloofsoverdracht’.

Tags: