Aartsbisdom > Nieuws > Landelijke Parochiedag over geloofsoverdracht

Landelijke Parochiedag over geloofsoverdracht

Voor de zevende keer wordt op 28 januari een landelijke parochiedag georganiseerd, dit jaar rond het thema ‘Van sprakeloosheid naar geloofsoverdracht’. Hoe doorbreken we de sprakeloosheid op geloofsgebied waar zoveel katholieken het moeilijk mee hebben? Wat doen we om weer woorden te vinden voor een eigentijdse geloofsoverdracht? En is dit de verantwoordelijkheid van de werkgroep communicatie of raakt dit ook de taak van andere werkgroepen? Vragen waarop deze dag een antwoord wil geven.

RKK-programmamakers en perschefs van verschillende bisdommen geven concrete voorbeelden van eigentijdse geloofscommunicatie en bieden tips voor andere vormen van geloofsoverdracht. Leo Fijen, presentator van de RKK-geloofsgesprekken op zondagmorgen, biedt handvatten en tips aan voor iedere parochie om zulke gesprekken ook in hun eigen kerk te doen. Priester en RKK-presentator Roderick Vonhögen wijst op kansen via de social media, Wilfred Kemp en Matheu Bemelmans schetsen de mogelijkheden die pelgrimages bieden voor geloofsoverdracht. Daarnaast komen het parochieblad en internet aan bod (Bert Elbertse en Tim Schillings).

‘Parochie van het jaar’
Op de parochiedag wordt tevens de nieuwe ‘parochie van het jaar’ gekozen. Welke parochie ondernam afgelopen jaar vernieuwende en verrassende initiatieven om eigentijds aan geloofsoverdracht en geloofsverdieping te doen? Deze mag zich tot de volgende Parochiedag over de wisseltrofee (een beeld van de H. Christoffel) ontfermen.
Landelijke Parochiedag, 28 januari van 10.30 tot 16.00 uur bij het RKK in Hilversum. Deelname: € 10,- p.p., te voldoen bij binnenkomst, inclusief koffie/thee en lunch. Deelnemers krijgen na afloop de teksten van de inleiding en de video’s met leermateriaal op dvd mee.
Aanmeldingen vóór 19 januari 2012 via parochiedag2012@kro.nl, o.v.v. naam parochie/instelling, adres, postcode en woonplaats, e-mailadres en aantal personen (max. 2). Tevens graag aangeven of u met openbaar vervoer of eigen vervoer komt.

Tags: