Aartsbisdom > Nieuws > Laatste kans: exposities in kerken Deventer en Groenlo

Laatste kans: exposities in kerken Deventer en Groenlo

In de Broederenkerk te Deventer (parochie H. Lebuinus) is nog t/m 10 september de tentoonstelling ‘De Heilige Nicolaas en de Hanze’ te zien. Deze goedbezochte expositie combineert het verhaal van deze heilige en de geschiedenis van de Hanzesteden. In de H. Calixtusbasiliek te Groenlo (parochie HH. Paulus en Ludger) is nog tot eind augustus de tentoonstelling ‘LICHT voor mensen op de vlucht’ te bezoeken. Er zijn rond dit thema 25 werken verzameld van kunstenaars van Ars Pro Deo.

De expositie in de H. Calixtusbasiliek is gekoppeld aan het werk van de noodhulporganisatie ZOA. “Op deze manier vragen wij aandacht voor mensen over de hele wereld die alles achter zich moeten laten. ZOA biedt met concrete hulpverlening licht op plekken waar duisternis heerst,” aldus de initiatiefnemers. De tentoonstelling nog op dinsdag en donderdag van 14-16 uur te zien, op woensdag en zaterdag van 13.30-16.30 uur en op de zondag van 12-17 uur. Toegang gratis, een gift t.b.v. ZOA wordt op prijs gesteld.

De tentoonstelling in de Broederenkerk te Deventer (wo en do 13-16 uur, vr en za 11-16 uur) vertelt het verhaal van St. Nicolaas en de Hanze aan de hand van veertig historische afbeeldingen op groot formaat, aangevuld met enkele voorwerpen. Tientallen steden in Noord- en Oost-Europa verenigden zich van de 12de tot midden 16de eeuw in het handelsverbond de Hanze. De heilige Nicolaas (ca. 270 – ca. 342) was als beschermheilige van de handels- en zeelieden belangrijk in het dagelijks leven van de inwoners van de Hanzesteden. In een flink aantal van deze steden was dan ook een Nicolaaskerk te vinden. In Salland staan liefst zeven aan Nicolaas gewijde (en nog bestaande) kerken, waaronder die in Lettele en Schalkhaar.
Enkele verhalen over St. Nicolaas gaan over het redden van zeelieden, deze worden in de expositie verteld. Maar ook andere legendes (het zuigelingenwonder, de legende van de drie maagden en de legende van de drie vermoorde knapen) komen aan bod. Te zien zijn ook twee 19de-eeuwse Nicolaas-beelden, een kazuifel met afbeelding van de heilige Nicolaas (eind 15de eeuw) en een 19de-eeuws geborduurd altaarkleed van 35 m2 met daarop Hanzestad Deventer. Bij de tentoonstelling is een stadswandeling verschenen door de historische binnenstad van Deventer, met het verhaal over de heilige Nicolaas en Deventer. Ook is er een fietstocht langs de zeven aan Nicolaas gewijde kerken in Salland.