Aartsbisdom > Nieuws > Kruis in Kloosterhof van Wijk bij Duurstede

Kruis in Kloosterhof van Wijk bij Duurstede

De gezamenlijke kerken in Wijk bij Duurstede hebben een groot houten kruis geplaatst in de Kloosterhof van het voormalige Maria Magdalenaklooster te Wijk bij Duurstede. Op dit kruis staan de woorden van Jezus: ‘Komt allen tot Mij’. ‘De Kloosterhof’ is de nieuwe naam voor de opengestelde stiltetuin naast de r.-k. kerk, Klooster Leuterstraat 39.

Het kruis is woensdagavond 14 september (feest van Kruisverheffing) ingezegend in aanwezigheid van tientallen belangstellenden en vertegenwoordigers van de verschillende kerken. De muur waar het kruis op is bevestigd, is in 1398-1399 gebouwd als onderdeel van het dominicanessenklooster Maria Magdalena. Van 1399 tot 1604 hebben hier zusters gewoond, gewerkt en veel gebeden. In 1604 stierven elf zusters door de pest en vertrokken de overgebleven vier zusters. In 1604 werd het klooster gesloten.

Herinrichting
Het voorstel tot plaatsing van het kruis is eerst besproken in het Beraad van Kerken en daarna voorgelegd aan alle kerken in de stad Wijk bij Duurstede. Ze doen allemaal mee. De uitnodigende tekst op het kruis komt uit de Bijbel: ‘Kom naar mij, jullie die vermoeid zijn en onder lasten gebukt gaan, dan zal ik jullie rust geven. Neem mijn juk op je en leer van mij, want ik ben zachtmoedig en nederig van hart. Dan zullen jullie werkelijk rust vinden, want mijn juk is zacht en mijn last is licht’ (Matteüs 11 vers 28 t/m 30; Nieuwe Bijbelvertaling).
De parochie heeft samen met de gemeente de pastorietuin heringericht en opengesteld voor bezoekers. Deze herinrichting vloeit voort uit een overeenkomst tussen de Gemeente Wijk bij Duurstede en de parochie. De gemeente kon zo een brandtrap plus vluchtroute realiseren voor gebouw Feuniks dat grenst aan de pastorietuin. Bovendien was er in de stad behoefte aan meer groen en ruimte om op adem te komen. De Kloosterhof is nu overdag toegankelijk voor ieder die daar even rustig wil zitten, wandelen of een moment van bezinning of gebed wil hebben.

Esdoornhout
Het kruis hangt iets voorover aan de ruim 600 jaar oude kloostermuur. Vanaf de straat is dat goed te zien. Volgens de organisatoren is dit om te symboliseren dat Jezus zei: ‘Wanneer ik van de aarde omhoog geheven word, zal ik iedereen naar mij toe halen’ (Joh 12:32). Het kruis is van hetzelfde hout als de planken van de zitbanken ernaast: esdoornhout. Dat drukt uit: zoals de banken je dragen en steunen als je er op gaat zitten, zo wil Jezus dragen en steunen wie tot Hem komen en bij Hem in de leer gaan.
Tijdens de inzegening werd samen gebeden voor allen die zullen opzien naar dit kruis. Ook wisselden de aanwezigen uit wat de tekst op het kruis bij hen opriep: ‘komt allen tot Mij’. Er is ook een website gelanceerd met uitleg over wat er in deze Kloosterhof te zien is: www.johannesdedoper.net/kloosterhof. Daarop ook veel informatie over de ruim dertienhonderd jaar lange kerkgeschiedenis in Dorestad / Wijk bij Duurstede. Stiltetuin de Kloosterhof is dagelijks vrij toegankelijk tot zonsondergang.