Aartsbisdom > Nieuws > Koninklijke onderscheiding voor 50 jaar parochie-inzet

Koninklijke onderscheiding voor 50 jaar parochie-inzet

Jan Meiberg (8 maart 1930, Heino) ontving op 5 oktober aan het einde van de Eucharistieviering in de Zwolse basiliek van Onze Lieve Vrouw Tenhemelopneming uit handen van burgemeester Henk Jan Meijer van Zwolle de onderscheiding Lid in de Orde van Oranje-Nassau.

Meiberg kreeg de onderscheiding vanwege zijn vele vrijwilligerswerk binnen de Zwolse Thomas a Kempisparochie en in het bijzonder de Onze Lieve Vrouwebasiliek.

Zo was hij op 1 oktober precies vijftig jaar lid van het parochiekoor ‘Onser Liver Vrowen Sengers’. Van dit koor was hij ook 10 jaar secretaris en 34 jaar lang voorzitter. Tevens zong Jan Meiberg bij de Schola Cantorum BMV onder leiding van Gerard Keilholtz en had hij de organisatie van het gelegenheidskoor. Tijdens Eucharistievieringen waarbij geen koor aanwezig is, trad hij bovendien op als leider van de cantorgroep. Daarnaast organiseerde Meiberg onder meer als Broedermeester de jaarlijks bedevaart van de parochie naar Kevelaer, bezorgde hij het parochieblad en was hij betrokken bij de organisatie en uitvoering van de Actie Kerkbalans.
Op zondag 7 november 2004 kreeg Meiberg uit handen van – toen nog – deken Gerard de Korte (nu bisschop van Groningen-Leeuwarden) ter gelegenheid van zijn 40-jarig koorjubileum al de pauselijke onderscheiding ‘Pro Ecclesia’ voor al zijn vrijwilligerswerk voor katholiek Zwolle.

Foto: Hans Smit – www.zwolleinbeeld.nl