Aartsbisdom > Nieuws > Klooster Cenakel in Utrecht bestaat 25 jaar

Klooster Cenakel in Utrecht bestaat 25 jaar

De Dienaressen van de Heilige Geest van de Altijddurende Aanbidding (de ‘roze zusters’) gedenken dit jaar dat ze 25 jaar geleden vanuit Soesterberg naar Utrecht kwamen. In hun Klooster Cenakel (Sint-Willibrordusstraat 34) “mochten wij onze taak van aanbidding en lofprijzing voortzetten. Dit willen wij graag samen met u vieren in een plechtige Eucharistieviering op maandag 9 september om 9.00 uur. De celebrant is kardinaal Eijk,” zo schrijven de zusters op hun website.

De roze zusters namen op 13 augustus 1999 hun intrek in Klooster Cenakel. Het werd op 8 september dat jaar ingewijd door kardinaal Simonis, aartsbisschop van Utrecht. Het voormalige parochiecentrum van de in 1977 gesloopte Sint-Ludgeruskerk was voor de nieuwe bestemming verbouwd. Het bijbehorende gebedshuis werd omgedoopt tot ‘St. Ludgerus Aanbiddingskapel’ en kreeg een nieuwe ingang aan de straatkant om de openbare functie ervan mogelijk te maken.

Tientallen mensen komen dagelijks naar de kapel van dit klooster in de Utrechtse volkswijk Zuilen. Ze steken er een kaarsje op en komen even tot bezinning bij de slotzusters die er een bijzondere vorm van gebed beoefenen: de altijddurende aanbidding van het Allerheiligst Sacrament. Op 20 mei 2024 vierde de kloostergemeenschap het 25-jarig Utrechtse jubileum samen met de drie Steyl-congregaties inclusief de SVD-priesters en -broeders en de SSpS Missiezusters. Op zondag 7 juli was er een tweede feestelijk moment met de Filipijnse gemeenschap – het merendeel van de roze zusters in Utrecht is afkomstig uit dit land. Na een Engelse Mis om 11.00 uur was er op 7 juli een uitgebreid feest in de kloostertuin.

Foto: klooster Cenakel

De leden van de wereldwijde congregatie van de ‘Dienaressen van de Heilige Geest van de Altijddurende Aanbidding’ leiden een contemplatief bestaan en leven in slotkloosters. Ze hebben zich de onophoudelijke aanbidding ten doel gesteld van het Allerheiligst Sacrament: de geconsacreerde hostie als het zichtbare teken van de Drie-ene God. Hun habijt heeft de kleuren roze en wit als verwijzing naar de Heilige Geest. De religieuze gemeenschap werd eind negentiende eeuw gesticht door Arnold Janssen om twee van zijn actieve missionaire congregaties met gebed te ondersteunen. Het is de opdracht van de zusters om voortdurend te bidden voor de verkondiging van het geloof en het heil van de mensheid.

Tags: