Aartsbisdom > Nieuws > Klokken luiden voor het klimaat op 13 december

Klokken luiden voor het klimaat op 13 december

Wereldwijd luiden kerken op zondag 13 december om 15.00 uur hun klokken om hun oproep voor een effectief en rechtvaardig klimaatverdrag te laten klinken. Ook Nederlandse kerken worden opgeroepen om klokslag drie uur ‘s middags de klokken te luiden. De Raad van Kerken in Nederland, de Bisschoppenconferentie en de Protestantse Kerk in Nederland roepen alle Nederlandse kerken op om mee te doen en op 13 december om 15.00 uur ook hun klokken te luiden.

Ter gelegenheid van de klimaattop in Kopenhagen willen kerken, gelovigen, kerkelijke ontwikkelingsorganisaties en hun achterban een signaal geven aan wereldleiders. Over de hele wereld laten geloofsgemeenschappen die dag daarom hun kerkklokken luiden. Ze geven hiermee een stem aan alle gelovigen die oproepen tot actie rond klimaatverandering. De kerkklokken luiden om te herinneren aan de verplichting om Gods schepping te redden.

klokken-klimaat-2Samen met veel andere kerken in Nederland en elders op de wereld laten de deelnemende kerken hiermee een boodschap van rechtvaardigheid klinken, in solidariteit met de armen in deze wereld. Want 98 procent van de mensen die te maken krijgen met de gevolgen van klimaatverandering woont in de armste landen, terwijl deze landen maar acht procent bijdragen aan de uitstoot van CO2 in de wereld. Gezamenlijk worden zo wereldleiders opgeroepen om in actie te komen voor het klimaat.

350 slagen
Wereldwijd worden kerken opgeroepen om 350 keer de klokken, gongs, schalen of drums te luiden, of als dit te veel is bijvoorbeeld 35 slagen, of 3,5 minuut. Het getal 350 verwijst naar 350 CO2 deeltjes per miljoen in onze atmosfeer. 350 is veilig volgens de meeste klimaatexperts. De huidige concentratie bedraagt 390 deeltjes. Als de CO2-uitstoot niet drastisch vermindert, zou de klimaatverandering wel eens onomkeerbare gevolgen kunnen hebben.
De kerkklokken beginnen te luiden om 15.00 uur lokale tijd in Fiji in de Stille Oceaan, waar de dag begint. Vervolgens gaat het luiden als een lopend vuurtje van tijdzone naar tijdzone over de aardbol tot het om 15.00 uur Midden-Europese tijd (waar ook Nederland onder valt) eindigt bij de Lutherse kathedraal in Kopenhagen, waar op dat moment een oecumenische kerkdienst plaatsvindt.