Aartsbisdom > Nieuws > Kerststallenexpositie in Amersfoort: bijna 300 groepen

Kerststallenexpositie in Amersfoort: bijna 300 groepen

Al ruim drie decennia wordt in december in de Sint Ansfriduskerk te Amersfoort (Jacob Catslaan 28) de Internationale Kerststallenexpositie georganiseerd. Deze expositie trekt jaarlijks bezoekers uit heel Nederland. Ditmaal is de tentoonstelling nog te zien t/m zondag 18 december. Eén van de getoonde kersttaferelen stamt uit de kinderjaren van mgr. Woorts en is destijds door hemzelf gemaakt.

De Sint Ansfriduskerk is 101 jaar oud en gebouwd in neogotische stijl. Het kerkgebouw geeft daarom de tentoonstelling een bijzondere sfeer. Er zijn in totaal bijna 300 kerststallen en kerstgroepen te zien uit meer dan 60 landen. Zoals uit de Provence (Frankrijk) een kerstgroep van meer dan 40 Santons, geplaatst in een miniatuur dorpje.
In het weekend en in de avonduren zorgen diverse koren voor een gevarieerde vocale omlijsting van de expositie. De totale netto opbrengst van de tentoonstelling gaat elk jaar naar een goed doel. Deze keer is gekozen voor een project van Stichting Happy Holiday om in 2017 twee vakantieweken te organiseren voor ernstig zieke kinderen en hun gezin. Tijdens de tentoonstelling zijn vrijwilligers van deze stichting aanwezig om eventuele vragen te beantwoorden.

Meer informatie, openingstijden et cetera: www.sintansfridus.nl, ga naar Evenementen, Kerststallententoonstelling.

Kerststallenexpositie groep uit Italië
Uit Italië afkomstige kerstgroep in de vorm van geblazen glazen
ballen, met de hand gedecoreerd in felle kleuren. Alleen de hoofden
van de kerstfiguren zijn geschilderd. Naar een ontwerp van
Marielo Jori gefabriceerd door Alessi.

Kerststallenexpositie groep mgr. Woorts
Kerstgroep gemaakt door mgr. Woorts als jongetje van ongeveer
acht jaar. Hij maakte de kerstgroep van klei en beschilderde de beeldjes.