Aartsbisdom > Nieuws > ‘Kerstkind’ viert 50ste verjaardag

‘Kerstkind’ viert 50ste verjaardag

Een bijzondere viering op vrijdag 30 december in de kerk van St. Jan de Doper in Keijenborg (Parochie H.H. Twaalf Apostelen): pastoor Fred Hogenelst vierde die dag zijn 50ste verjaardag. Hij is weliswaar op Eerste Kerstdag 1961 geboren, maar zoals hij zelf altijd zegt: “Als je met Kerstmis geboren bent, dan ben je nog niet jarig.” Dat geldt zeker voor een priester, die met Kerstmis de handen vol heeft aan de vele vieringen.

Vandaar dat hij de feestelijkheden had verplaatst naar de 30ste. Velen waren die dag naar de kerk van St. Jan de Doper in Keijenborg gekomen om het feest te beginnen met de viering van de Eucharistie. Zoals pastoor Hogenelst in zijn openingswoord zei: “Wij hebben een blij geloof. We mogen dankbaar zijn en vieren. Laten we dat vandaag ook doen.”
Zelf ging hij voor in de Eucharistie, geassisteerd door verschillende collega’s uit de regio en daarbuiten. Ook de andere leden van het pastorale team waren aanwezig. Het koor uit Lochem verzorgde de muzikale ondersteuning en de Schutterij St. Jan was present om de aanwezige pastores plechtig de kerk in en uit te leiden en de consecratie te omlijsten met een vendelhulde.

feest-hogenelst-02-kl

Heilige Familie
Rector Kuipers van het Ariënsinstituut verzorgde de preek. Hij benoemde diverse persoonlijke elementen uit het leven van de jarige en stond vervolgens stil bij het feit dat op 30 december ook het feest van de heilige Familie wordt gevierd. Juist in deze dagen waarop gezelligheid en familiegevoel zo belangrijk zijn, vertelt de Kerk het verhaal van de heilige familie. De drie figuren uit de kribbe. Jezus, Maria en Jozef. Op menig afbeelding zien we hen in een harmonische eenheid. Pastoor Hogenelst heeft geen eigen gezin, die kiest ervoor om zijn leven in dienst te stellen van de Kerk. Rector Kuipers: “Dat is ook een gezin: de Familia Dei, de familie van God. En binnen die familie heeft hij de verantwoordelijkheid gekregen van vader. Beste Fred, vandaag is het jouw dag, de dag van de heilige familie, de dag van Gods familie waarvan jij vader mag zijn in deze parochie die aan jouw zorgen is toevertrouwd. Geniet van deze dag. Geniet van alle mensen die gekomen zijn om met jou mee te vieren, van de hartelijkheid en de liefde waarmee ze je omringen, van de kracht en de steun die je daarin voelt om je beste krachten te geven aan de Familia Dei.”
Na afloop van de viering was er voor de toegestroomde parochianen de gelegenheid om de kersverse Abraham te feliciteren. Het was ook een mooie gelegenheid om elkaar te ontmoeten. Zo werd de verjaardag van de pastoor tevens een moment van verbinding tussen de verschillende geloofsgemeenschappen van de parochie H.H. Twaalf Apostelen. Daarna werd het feest voortgezet op een andere locatie.