Aartsbisdom > Nieuws > Kerkglossy ‘Michaël’ gepresenteerd

Kerkglossy ‘Michaël’ gepresenteerd

In Schalkwijk (bij Houten) werd op 2 juni een speciale ‘kerkglossy’ onthuld. Gerard Peters, pastor uit Houten, verrichtte de officiële presentatie van dit magazine. Deze presentatie vond plaats na de eucharistieviering ter gelegenheid van de afronding van de restauratie van de H. Michaëlkerk, met als hoofdcelebrant hulpbisschop H. Woorts.

Ook ontvingen Arie van Rooijen (voorzitter locatieraad), Mans Vulto (voorzitter restauratiecommissie) en Angelique van Duijn (lid restauratiecommissie) namens het bisdom de plaquette van de Heilige Willibrord, voor hun grote inzet in de afgelopen jaren.

‘Gotisch raam’
Na deze eucharistieviering in de ochtend van Hemelvaartsdag werd het magazine ‘MICHAËL’ ten doop gehouden. Uit de nis bovenin de kerk kwam een zwart ‘gotisch raam’ omlaag, tot vlakbij pastor Gerard Peters. Deze hield een korte toespraak, om vervolgens de cover van het magazine te onthullen. “De restauratiecommissie wilde ter gelegenheid van de afronding van deze uitgebreide restauratie iets speciaals maken,” vertelt projectcoördinator Hanneke van Leur-Meissner. “Dat is een glossy geworden. Het is de eerste keer dat er eentje wordt gemaakt van een kerk. In deze glossy komen beeld en tekst op een uitnodigende en speelse manier bij elkaar. De mooie foto’s en verhalen vertellen over de restauratie en maken duidelijk dat dit speciale gebouw een bijzondere plaats inneemt in de dynamische dorpsgemeenschap.”
Aansluitend volgde een middagprogramma met korte presentaties vanuit de verschillende ambachten, die een rol hebben gespeeld bij de restauratie. De dag werd afgerond met een serenade door Koninklijke Fanfare St. Caecilia. Aansluitend werd de dag op een speciale manier muzikaal afgerond in de vorm van ‘Stemmen vanuit alle hoeken van de kerk’.

herinzegening-2-kl
Hanneke van Leur-Meissner, pastor Gerard Peters en locatieraadvoorzitter Arie van Rooijen (foto’s: Annie Miltenburg).

Acties
Pas nadat het parochiebestuur in 2009 een subsidie van de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed had gekregen, was het mogelijk om met de restauratie van de H. Michaëlkerk te beginnen. Het subsidiebedrag van bijna 2 miljoen euro vormde 70 procent van de begroting van de restauratie. Een substantieel deel van de rest bekostigt de parochie zelf. Inmiddels is uit de gemeenschap ruim 170.000 euro bijeen gebracht voor het Michaëlfonds. Hierbij zitten ook bijdragen van het Prins Bernard Cultuurfonds en het KF Heinfonds.
Naast de kerk staat een actiethermometer. Hierop werd bijgehouden hoeveel geld er binnenkwam vanuit de verschillende acties die het label ‘in de steigers’ meekregen. Zo is er gestart met een brede adoptieactie. Men ontving een boekje met daarin 47 items in het kerkgebouw, die geadopteerd konden worden. Veel mensen hebben hier gebruik van gemaakt. Naast deze mogelijkheid om gericht geld te geven voor een bepaald onderdeel van de kerk, is er een sponsorloop geweest en een rommelmarkt.

herinzegening-1-kl