Aartsbisdom > Nieuws > Kerken Kijken Utrecht nog tot 14 september

Kerken Kijken Utrecht nog tot 14 september

De bijzonder rijke geschiedenis van de stad Utrecht weerspiegelt zich in de vele historische kerken in de binnenstad. Voor de 31ste maal opende ‘Kerken Kijken’ deze zomer de deuren van twaalf monumentale kerkgebouwen in de Utrechtse binnenstad, waaronder de rooms-katholieke St. Catharinakathedraal, de St. Augustinuskerk en de St. Willibrorduskerk. Ook het Museum Catharijneconvent nam deel aan deze editie die nog loopt t/m zaterdag 14 september.

Ruim 200 gidsen laten de ruim 50.000 belangstellenden die dit initiatief jaarlijks trekt, kennismaken met de architectuur- en cultuurgeschiedenis van de kerkgebouwen. Daarnaast zijn in alle opengestelde kerken korte beschrijvingen aanwezig van de bezienswaardigheden in het interieur. Zowel de toegang als de rondleidingen zijn gratis.

Deze zomer stonden de Utrechtse klokken en carillons centraal. Alle kerken hebben op dit punt wel iets te bieden: van de geweldige Salvatorklok in de Domtoren – deze weegt 8.223 kilogram! – tot de bescheiden bel ‘Soli Deo Gloria’ in de hal van de Doopsgezinde kerk. In de zomerfolder van ‘Kerken Kijken Utrecht’ worden de klokken van alle kerken beschreven en staat ook aangegeven of ze bezichtigd kunnen worden en wanneer ze luiden. Omdat veel van de kerken nog in gebruik zijn voor de eredienst, kan het voorkomen dat een kerk wegens huwelijks- of rouwdiensten gesloten is. Ook concerten of besloten evenementen kunnen tot sluiting leiden. Actuele gegevens hierover alsmede uitgebreide informatie over de deelnemende kerken is te vinden op de website van Kerken Kijken Utrecht, klik hier.