Aartsbisdom > Nieuws > Kerken Kijken Utrecht in de zomer

Kerken Kijken Utrecht in de zomer

Stichting Kerken Kijken Utrecht verzorgt elk jaar tijdens het zomerseizoen de openstelling van een aantal kerkgebouwen in het centrum van Utrecht. De 42ste editie loopt nog tot en met zaterdag 14 september 2024. De toegang is gratis, een (kleine) donatie wordt op prijs gesteld.

Er doen twaalf binnenstadskerken mee, waaronder de St. Catharinakathedraal en terug van een aantal jaren weggeweest: de gerestaureerde St. Augustinuskerk (zie foto). Vrijwillige gastheren en -vrouwen staan klaar om mensen desgewenst te informeren over de architectuur, bouwgeschiedenis en kunstschatten van de betreffende kerken. In sommige kerken zijn in deze periode extra activiteiten, zoals concerten of exposities.
Op 1 augustus is het 350 jaar geleden dat na een mooie zomerdag een verwoestende storm over Utrecht raasde. Er wordt deze dag op verschillende manieren stilgestaan bij de storm die het middenschip van de Domkerk omverblies. In de Domkerk geeft Kerken Kijken Utrecht-vrijwilliger Biem Lap om 13.30 en om 15.30 uur een gratis toegankelijke lezing waarin hij de bezoekers meeneemt in het verhaal achter ’t Schrickelick Tempeest: Wat voor storm was het? Welke schade werd er aangericht in Utrecht? Wat weten we van het instorten van het middenschip van de Domkerk?

Alle kerken zijn rolstoeltoegankelijk. Meer informatie en de openingstijden: www.kerkenkijken.nl.