Aartsbisdom > Nieuws > Kerken Kijken Utrecht 2021

Kerken Kijken Utrecht 2021

Deze zomer vindt de 39ste editie plaats van Kerken Kijken Utrecht. Van 29 juni t/m 11 september zijn – onder voorbehoud van eventuele coronamaatregelen – op gezette tijden de deuren van elf binnenstadskerken voor het publiek geopend. Ook kunnen bezoekers een aantal lunchconcerten bijwonen. Onder de deelnemende kerken is de St. Catharinakathedraal.

Vrijwillige gastheren en -vrouwen staan in deze periode klaar om mensen desgewenst te informeren over de architectuur, bouwgeschiedenis en kunstschatten van de betreffende kerken. De toegang is traditiegetrouw gratis, maar een (kleine) donatie wordt op prijs gesteld. Alle kerken zijn rolstoeltoegankelijk.

Kerken Kijken Utrecht presenteerde bij de seizoensopening op 25 juni de vernieuwde ‘Pelgrimspas’. “Met deze stempelkaart kan bij iedere deelnemende kerk een stempel worden verkregen. Kerken Kijken Utrecht wil hiermee stimuleren dat bezoekers gedurende de hele zomer verschillende kerken bezoeken. Een bijzondere en leuke manier om Utrecht en de kerkgebouwen beter te leren kennen. De Pelgrimspas is bij alle deelnemende kerken verkrijgbaar,” aldus de organisatie.

In diverse kerkgebouwen vinden ook dit jaar lunchconcerten plaats, waarvoor alleen een vrijwillige bijdrage wordt gevraagd. De agenda van ‘Kerken Luisteren’ is te vinden op de website van Kerken Kijken Utrecht.

Omdat veel van de kerken nog in gebruik zijn voor de eredienst, kan het voorkomen dat een kerk wegens huwelijks- of rouwdiensten gesloten is. Ook andere (besloten) bijeenkomsten kunnen tot sluiting leiden.

Kijk voor meer informatie en de openingstijden van de deelnemende kerken op www.kerkenkijken.nl.