Aartsbisdom > Nieuws > Kerken Kijken Utrecht 2016

Kerken Kijken Utrecht 2016

Deze zomer vindt de 34ste editie plaats van Kerken Kijken Utrecht. Het thema is ditmaal ‘Symbolen, dragers van betekenis’. Nog t/m 10 september zijn de deuren van twaalf Utrechtse binnenstadskerken voor het publiek geopend. Ruim tweehonderd vrijwillige gidsen staan in die periode klaar om mensen rond te leiden. Zowel de toegang als de rondleiding zijn traditiegetrouw gratis. Alle kerken zijn rolstoeltoegankelijk. Tijdens Kerken Kijken Utrecht 2016 biedt Museum Catharijneconvent bovendien (weliswaar niet gratis) een bijzonder kijkje in de geschiedenis van Utrechtse kerken.

“Deze zomer staan de symbolen in de schijnwerpers bij Kerken Kijken Utrecht. Een symbool is een betekenisdrager, het heeft enerzijds een vorm of representatie, en anderzijds een betekenis. In elke kerk kun je ze vinden, sommige wat duidelijker dan andere. Maar altijd hebben ze iets te maken met het gebouw of het gebruik ervan. Er is een grote variatie in de gekozen symbolen: van de zon met twaalf stralen in de Doopsgezinde kerk tot aan de God Apollo in de Geertekerk, met daar tussenin onder meer de zwaan in de Lutherse kerk en de sleutels in de Pieterskerk. In de kerken vindt u meer informatie en ook de gidsen zijn graag bereid u de verhalen achter de symbolen te vertellen. Veel plezier op uw ontdekkingsreis door de Utrechtse binnenstadskerken!” aldus de organisatie in de seizoensfolder van Kerken Kijken Utrecht 2016.

Per jaar trekt het project Kerken Kijken Utrecht meer dan vijftigduizend bezoekers naar de Utrechtse binnenstad. Onder de deelnemende kerken zijn ook de St. Catharinakathedraal en de St. Augustinuskerk van de Salvatorparochie.
In het kader van het jaarthema koos de St. Catharinakathedraal voor een bijzonder kruis in de Vredeskapel van deze kerk. De Vredeskapel werd in 1971 ingericht ter nagedachtenis aan kardinaal De Jong. “Hij was voor rooms-katholieken in WO II een belangrijk leider en icoon van het verzet. In deze kapel hangt een bronzen kruis met een kroon als symbool van het verzet en van de overwinning op het kwaad van de oorlog – gesymboliseerd door de draak onder het kruis,” zo luidt de beschrijving in de seizoensfolder.
In de St. Augustinuskerk werd gekozen voor de heilige Augustinus, die “meestal wordt afgebeeld als bisschop met een brandend hart doorboord met een of drie pijlen en een boek. In zijn boek Confessiones uit hij zijn geloof door de zin: ‘U hebt mijn hart verwond met uw liefdespijlen’,” aldus Kerken Kijken Utrecht.

In Museum Catharijneconvent wordt aan de hand van acht reconstructiemodellen uitgelegd hoe de kerken, zoals bijvoorbeeld de Nicolaïkerk en de Mariakerk, zijn ontstaan, in de loop van de eeuwen veranderd en in sommige gevallen ook weer verdwenen. Ook is daar de tentoonstelling ‘De zomer van Herman Pleij’ te zien.

De openingstijden van de deelnemende kerken zijn te vinden op www.kerkenkijken.nl (klik in het kaartje op de namen van de kerken voor meer informatie over de gebouwen, foto’s en ‘panorama views’ – aan de linkerkant van deze pagina’s worden steeds de openingstijden vermeld). Omdat veel van de kerken nog in gebruik zijn voor de eredienst, kan het voorkomen dat een kerk wegens huwelijks- of rouwdiensten gesloten is. Ook concerten of besloten evenementen kunnen tot sluiting leiden.

Zie voor meer informatie ook de seizoensfolder van Kerken Kijken Utrecht 2016: klik hier

Voor informatie over openingstijden, prijzen et cetera van Museum Catharijneconvent: klik hier