Aartsbisdom > Nieuws > Kerkelijke rechtbank Aartsbisdom Utrecht neemt taken over

Kerkelijke rechtbank Aartsbisdom Utrecht neemt taken over

Op 1 september 2013 dragen de kerkelijke rechtbanken (‘officialaten’) van het bisdom ‘s-Hertogenbosch en het Bisdom Rotterdam hun bevoegdheden over aan de kerkelijke rechtbank van het Aartsbisdom Utrecht. Personen die de geldigheid van hun huwelijk willen laten beoordelen, kunnen vanaf genoemde datum terecht bij de kerkelijke rechtbank van het aartsbisdom.

Al sinds enkele jaren is het aantal procedures tot ongeldigverklaring en ontbinding van huwelijken zodanig dalende, dat de bisschoppen van de genoemde bisdommen tot de conclusie zijn gekomen dat het wenselijk is om tot deze vorm van samenwerking te komen.

Huwelijksverloven
Op verzoek van de bisschoppen Hurkmans en Van den Hende, en met instemming van aartsbisschop Eijk, heeft de Apostolische Signatuur te Rome beschikt, dat de kerkelijke rechtbank van het Aartsbisdom Utrecht met ingang van 1 september 2013 ook bevoegd is om die gerechtelijke huwelijksprocedures te voeren die anders door de kerkelijke rechtbank van het bisdom ‘s-Hertogenbosch of het Bisdom Rotterdam behandeld zouden zijn.
Zaken die niet langs gerechtelijke weg behandeld hoeven te worden, zoals huwelijksverloven en huwelijksdispensaties, kunnen ook in de toekomst op de gebruikelijke manier door het eigen secretariaat van de bisdommen ‘s-Hertogenbosch en Rotterdam worden verwerkt.