Aartsbisdom > Nieuws > Kerkbalans: recordpoging klokluiden

Kerkbalans: recordpoging klokluiden

Bij start jaarlijkse Actie Kerkbalans

De jaarlijkse Actie Kerkbalans gaat in 2017 op zaterdag 21 januari oorverdovend van start met een poging het record klokluiden te verbreken. Daarvoor zijn in de Domkerk van Utrecht honderden kinderen uitgenodigd die onder leiding van Ernst en Bobbie (van het tv-programma ‘Ernst, Bobbie en de rest’) allemaal een klokje laten klinken.

Het record staat momenteel op 230 kinderen die tien minuten lang een klokje laten luiden; Kerkbalans zet in op 300 kinderen die dit onder leiding van Bobbie en Ernst verbeteren. De kerken achter Kerkbalans willen met de recordpoging en het inluiden van de jaarlijkse actie in kerken door het hele land aandacht vragen voor deze grootste fondsenwervende campagne van Nederland. Met de Actie Kerkbalans vragen al sinds 1973 de Rooms-Katholieke Kerk, de Protestante Kerk in Nederland en de Oud-Katholieke Kerk gezamenlijk een bijdrage van hun leden, die bedoeld is voor de lokale kerken.
Elk jaar zetten zich hier vele vrijwilligers voor in die in hun eigen woonplaats de Actie Kerkbalans organiseren en veelal bij alle kerkleden langsgaan om de bijdrage op te halen. In meer dan honderd steden en dorpen organiseren de lokale teams op 21 januari een eigen inluidmoment om de actie met klokgelui van start te laten gaan. Hiervoor worden bekende mensen gevraagd die positief zijn over de kerk. Zo zal cabaretier Herman Finkers in de parochie Lumen Christi (Denekamp e.o.) de Actie Kerkbalans inluiden; in de Ludgeruskerk te Dronten (Norbertusparochie) neemt burgemeester Aat de Jonge dit voor zijn rekening. Met dit inluidmoment worden ook de vrijwilligers in het zonnetje gezet.

De deelnemende kerken roepen dit jaar al hun leden, maar ook hen die de kerk in hun wijk of dorp waarderen, op om gul te geven voor Kerkbalans. Via de lokale parochies en gemeenten kunnen belangstellenden zich informeren over hoe ook zij bij kunnen dragen. Voor de campagne van 2017 is het thema ‘Mijn kerk verbindt’. “We zijn door de kerk verbonden met God, met elkaar en met de generaties voor en na ons. We houden elkaar vast in geloof en verbinden ons met mensen die steun nodig hebben. Nu het steeds vaker ‘ieder voor zich’ lijkt te zijn, is het de kerk die verbindt. Geef aan die verbinding. Geef aan Kerkbalans,” aldus de toelichting op de slogan. De campagne loopt van zaterdag 21 januari t/m zondag 5 februari.

deelnemers_kerkbalansluiden2017_v13

Tags: