Aartsbisdom > Nieuws > Kerk en dorp Mariënheem 75 jaar

Kerk en dorp Mariënheem 75 jaar

In oktober 2012 bestaat de kerk OLV Tenhemelopneming in Mariënheem (parochie Heilig Kruis) 75 jaar. De kerk werd gebouwd in 1937, hetzelfde jaar waarin Mariënheem als dorp werd gesticht. “Vele mensen zijn al vanaf medio 2011 bezig met de voorbereidingen van dit bijzondere feest,” zegt Marion Kogelman van de pastoraatsgroep. De geloofsgemeenschap organiseert in oktober een programma voor alle Mariënhemers.

Daarnaast zijn er vele activiteiten waarbij de kerk betrokken is, zoals de expositie in de kerk en het boek over 75 jaar Mariënheem. Kogelman: “Hoewel tijden veranderen is ook na 75 jaar de kerk nog steeds van grote betekenis in het dorp. Menig oudere uit onze gemeenschap kan zich nog goed de start van de kerk herinneren en de vele veranderingen die de kerk heeft doorgemaakt in al die jaren. De kerk is het begin geweest van ons dorp Mariënheem. Een kerk die voor velen persoonlijk veel heeft betekend en nog steeds betekent.
Wij zijn dankbaar en zeker ook trots op wat we samen met elkaar in die afgelopen 75 jaar hebben bereikt. Een zeer actieve geloofsgemeenschap, een prachtig kerkgebouw met daarbij een eigen goed onderhouden kerkhof en parochiebos en een grote groep vrijwilligers waar we ongelooflijk trots op zijn. Uit dankbaarheid aan God willen wij samen vieren en danken. Wij willen stilstaan bij het begin en hoe het is geworden, stilstaan bij alles wat we als gemeenschap gezamenlijk hebben bereikt.”
Locatieraad en pastoraatsgroep willen alle parochianen en alle dorpsgenoten bedanken voor hun inzet, verantwoordelijkheid en sympathie voor de kerk in al die jaren, aldus Kogelman: “Wij hopen van harte alle bewoners van Mariënheem, katholiek maar ook niet-katholiek te mogen begroeten bij de komende activiteiten en vieringen.”

Hieronder een overzicht van het programma:

Wat: Feestelijke middag voor alle 55-plussers
Wanneer: donderdag 4 oktober 2012 vanaf 13.45 uur
Een gezellige middag in samenwerking met: Caritas, VLAM, De Zonnebloem, KBO/Welzijn Ouderen en Pastoraatsgroep. Een middag met beelden, voordracht en liedjes van vroeger.

Wat: Lourdesviering en De Wandeling
Wanneer: zondag 7 oktober van 9.30 uur tot 14.30 uur
Deze dag wordt gestart om 9.30 uur met de jaarlijkse Lourdesviering. Na een kopje koffie start De Wandeling om 11.30 uur. De afsluiting van deze dag en De Wandeling is tussen 14.00 en 14.30 uur in de Schalm. Voor iedereen is er dan gelegenheid om iets te drinken en na te praten, wie wil kan ook een tientje van de Rozenkrans knopen.

Wat: Speciale gezinsviering: ‘Ieder draagt zijn steentje bij’
Wanneer: zaterdag 13 oktober om 17.30 uur
In deze gezinsviering is het  feest voor de kinderen. Aansluitend is er voor de kinderen en ouders een ontdekkingstocht in de kerk en parochiecentrum. Uiteraard zorgt het kinderkoor voor de muzikale begeleiding.

Wat: Plechtige Eucharistieviering
Wanneer: zondag 21 oktober om 9.30 uur
Een plechtige Eucharistieviering waarin pastoor Verweij, pastor Brummelaar en pastoraal medewerkster Astrid van Engeland zullen voorgaan met medewerking van Dames- en Herenkoor en Media Vita. Het thema van de viering is 75 jaar op weg en samen verder.

kerk-marienheem-oud-kl