Aartsbisdom > Nieuws > Katholiekleven.nl presenteert vierdelige serie over barmhartigheid

Katholiekleven.nl presenteert vierdelige serie over barmhartigheid

“Wij zijn er niet direct om als hulpverlener problemen op te lossen. Maar we bieden een stuk vriendschap aan.” Dit zegt diaken Ronald Dashorst in de film op katholiekleven.nl ‘Barmhartigheid: De praktijk’. Met de korte film (6 minuten) opent katholiekleven.nl een nieuwe vierdelige serie speciaal vanwege het Heilig Jaar van de Barmhartigheid. Deze serie over barmhartigheid belicht het begrip vanuit diverse invalshoeken.

In de eerste aflevering over de praktijk van barmhartigheid vertelt diaken Dashorst (Emmaüsparochie) over de Franciscustafel, een initiatief van de Sant’Egidio gemeenschap in Apeldoorn waarbij dak- en thuislozen een gratis maaltijd geserveerd krijgen. In de film vertellen vrijwilligers en gasten wat ze daaraan beleven. “Ik vind het leuk om te doen en het is dankbaar werk,” vertelt Ineke Oor, vrijwilliger. “Barmhartigheid is voor mij ook dat ik met mensen aan de praat kom, dingen hoor waar ik van uit kan leggen: dit zou je een beetje zus kunnen doen en dit een beetje zo.” Het heeft iets van een moederrol, stelt ze vast. “Dat valt volgens mij ook onder barmhartigheid.”

Barmhartigheid doen en barmhartigheid ontvangen gaan samen op. “Je moet kunnen accepteren dat iemand iets voor jou doet wat jij zelf op dat moment even niet kunt,” vertelt een van de gasten. “Barmhartigheid mist zijn doel als de ontvanger er niet voor open staat.” Zelf vindt ze het niet moeilijk. “Nee, ik ben blij dat ik mag ontvangen. Ik kom hier heel graag eten, omdat je niet alleen zit. Het eten is eigenlijk altijd goed. Heel lekker. Gezond ook. Maar het is vooral dat je niet alleen hoeft te eten.”
Diaken Dashorst: “Je komt ook verschrikkelijke dingen tegen. We gaan er elke week met de bakfiets op uit naar dak- en thuisloze verslaafden. Dan zie je dat er gebruikt wordt door mensen. Dat mensen door hun verslaving zichzelf zo ver kwijt zijn dat ze hun hele leven verwoesten. Dat is niet makkelijk om te zien.”

Eén van de gasten aan tafel vertelt dat hij verslaafd is. “Momenteel gaat eigenlijk al mijn geld op aan middelen. Het is fijn dat ik hier toch een warme maaltijd heb.”
De maaltijden worden ter beschikking gesteld door de praktijkschool in Apeldoorn, waar leerlingen leren koken voor grote groepen. Met zorg worden de gehaktballen deze dag vervoerd, om te voorkomen dat ze als hamburger op de tafel eindigen. Het item brengt het allemaal in beeld.

Elke maand wordt een nieuwe aflevering gepubliceerd van de serie over barmhartigheid (met uitzondering van augustus):
– (juni) Barmhartigheid: De praktijk. Bekijk hier de video.
– (juli) Barmhartigheid: De wetenschap
– (september) Barmhartigheid: De Kerk
– (oktober) Barmhartigheid: Barmhartigheid is…

“Het is mooi dat de verschillende aspecten van barmhartigheid in deze documentaire aan bod komen. Deze aanpak laat zien hoe rijk het begrip ‘barmhartigheid’ is en hoe wetenschap en Kerk erover denken.” Dit zegt mgr. H.W. Woorts bij de start van de nieuwe vierdelige serie van katholiekleven.nl over barmhartigheid. Mgr. Woorts is hulpbisschop van het Aartsbisdom Utrecht en voorzitter van de Commissie Heilig Jaar van de Barmhartigheid die de Nederlandse bisschoppen hebben ingesteld. Hij zegt over de vierdelige documentaire van katholiekleven.nl: “Barmhartigheid is van alle tijden en dus ook van deze tijd, zo blijkt heel duidelijk. Dat blijkt ook uit het praktijkvoorbeeld dat in één van de afleveringen indringend in beeld wordt gebracht: het werk voor dak- en thuislozen in Apeldoorn.”
“De documentaire laat op deze manier zien dat dit Heilig Jaar niet alleen maar een soort ‘tussenjaar’ is, maar dat de aandacht voor barmhartigheid mensen blijvend kan veranderen. In hun relatie met God en met hun medemensen. Dat is ook wat paus Franciscus voor ogen stond toen hij dit jaar uitriep. Deze documentaire kan mensen daarbij een stap op weg helpen.”

Tags: ,