Aartsbisdom > Nieuws > Katholieke Sociale Dagen in Madrid

Katholieke Sociale Dagen in Madrid

Van 18-21 september nam de Utrechtse hulpbisschop mgr. Hoogenboom als afgevaardigde van de Nederlandse Bisschoppenconferentie bij de Commissie van Bisschoppen van de Europese Gemeenschap (Commissio Episcopatuum Communitatis Europensis – COMECE) in Madrid deel aan de Tweede Europese Katholieke Sociale Dagen.

Deze werden georganiseerd door COMECE en de Raad van Europese Bisschoppenconferenties (Consilium Conferentiarum Episcoporum Europae – CCEE) in samenwerking met het Aartsbisdom Madrid. Voor bisdomblad Op Tocht en deze website schreef mgr. Hoogenboom onderstaand verslag.
Een vergelijkbare conferentie werd in oktober 2009 gehouden in Gdansk (Polen). Naar schatting 200 deelnemers (onder wie ongeveer 20 bisschoppen), afgevaardigd door Bisschoppenconferenties van 31 Europese landen, verdiepten zich aan de hand van lezingen en workshops in aspecten van het thema ‘Het christelijk geloof en de toekomst van Europa’.

Aan het begin van de conferentie werd er namens het Vaticaanse Staatssecretariaat een bemoedigende boodschap van paus Franciscus voorgelezen, waarin onder meer werd gezegd: “Eén van de grote uitdagingen voor de Kerk in Europa is om effectieve manieren te vinden om het licht van het Evangelie te laten schijnen op de dringende kwesties die het continent bezig houden. (…) In zijn apostolische exhortatie Evangelii Gaudium herinnert paus Franciscus ons eraan dat ‘uitgaande van de kern van het Evangelie wij de innige band erkennen tussen evangelisatie en menselijke ontwikkeling’ (EG 178). Hij is ervan overtuigd dat, terwijl u nadenkt over de vele terreinen waarop het Evangelie een betekenisvol licht werpt, u in staat zult zijn om nieuwe en concrete wegen te vinden om te antwoorden op uiteenlopende pastorale noden.”

In zijn indrukwekkende openingstoespraak verklaarde de vice-voorzitter van de CCEE, kardinaal Angelo Bagnasco, aartsbisschop van Genua: “We kunnen enerzijds een verlangen en een verplichtende opdracht ontwaren voor vrede, voor respect voor de mensenrechten, voor de economische ontwikkeling, die ook antwoorden zoekt op de crisis. We kunnen ook een unanieme aanvaarding constateren van de democratie en van vele waarden waarvan de wortels behoren tot de christelijke cultuur. Aan de andere kant kunnen we echter de poging zien om, als ze al niet worden ontkend, tenminste de christelijke wortels te relativeren en het integraal humanisme dat de basis vormt van verschillende Charta van de internationale mensenrechten.”
Voor kardinaal Bagnasco vormden de Tweede Europese Katholieke Sociale Dagen “een teken van hoe christenen zich verantwoordelijk voelen opdat Europa niet alleen een economisch project wordt zonder religieuze ziel, maar opgebouwd wordt als een gemeenschap van leven en bestemming zoals haar grondleggers dat wensten.”

De deelnemers waren vervolgens, geholpen door simultaanvertalingen, ruimschoots in de gelegenheid om zich middels lezingen en workshops, in gesprekken en informele ontmoetingen te verdiepen in de economische, sociale, politieke en culturele uitdagingen waarmee de Europese landen zich momenteel afzonderlijk en gezamenlijk geconfronteerd zien. Daarbij dienden als referentiepunt en inspiratiebron de theoretische aspecten en praktische implicaties van de sociale leer van de Katholieke Kerk.

Natuurlijk was er het besef dat daarbij het aanhoudende gebed om Gods hulp en bijstand onontbeerlijk en blijvend is. Om die reden was er op zaterdagavond 20 september in de Santa Iglesia Catedral de santa María la Real de la Almudena (foto links) van het Aartsbisdom Madrid een indrukwekkende gebedswake voor Europa, die muzikaal werd ondersteund door een Madrileens jongerenkoor dat ook heeft gezongen tijdens de Wereldjongerendagen in augustus 2011 in Madrid.
De Tweede Europese Katholieke Sociale Dagen hebben alle deelnemers nogmaals duidelijk gemaakt dat de Katholieke Kerk Europa veel te bieden heeft, met name ook waar het gaat om de katholieke sociale leer en haar praktische uitwerking op tal van levensterreinen, zoals uiteengezet in een lange reeks pauselijke encyclieken. En zoals op verzoek van de heilige paus Johannes Paulus II door de Pauselijke Raad voor Rechtvaardigheid en Vrede samengevat in het Compendium van de sociale leer van de Kerk.

Gedetailleerde informatie over de Tweede Europese Katholieke Sociale Dagen: klik hier

Tags: ,