Aartsbisdom > Nieuws > Katholiek Nederland TV: Candle Night in Hengelo

Katholiek Nederland TV: Candle Night in Hengelo

Het RKK-programma Katholiek Nederland TV brengt woensdag 10 oktober (17.05 uur op Nederland 2) een reportage over jongeren in het uitgaanscentrum van Hengelo (Overijssel). Zij bezochten afgelopen zaterdagnacht massaal de Candle Night van de Lambertusbasiliek. Voor ze de kroeg ingingen, staken jongeren een kaarsje op in de kerk. Een gebed doen voor een dierbaar persoon, een kaars opsteken voor een zieke of je grote liefde, het behoorde allemaal tot de mogelijkheden.

De kerk was met kaarsen sfeervol verlicht, de avond werd muzikaal omlijst door jongerenkoor Voices to Heaven en een gelegenheidsband. Het was de tweede editie van Candle Night in Hengelo. Tot een vervolg was besloten na de succesvolle eerste editie in maart 2012, toen 350 jongeren op deze avond de basiliek bezochten.
Deze tweede Candle Night paste ook in het kader van het Jaar van het Geloof, dat paus Benedictus XVI heeft uitgeroepen en dat op 11 oktober officieel start. Alle katholieken moeten zich bewust zijn van hun taak om het geloof te verspreiden. De jongeren van de Lambertuskerk deden dit door hun leeftijdsgenoten in het centrum van Hengelo te vragen even de kerk binnen te komen, en onder begeleiding van mooie muziek een kaars op te steken.

hengelo-candlelight-12947

‘Katholiek op de kaart’
Verder gaat presentator Roderick Vonhögen (priester van het Aartsbisdom Utrecht) voor de rubriek ‘Katholiek op de kaart’ op zoek naar namen op de Nederlandse kaart die katholiek klinken: zijn ze ook katholiek? Als eerste vraagt Vonhögen zich af waar de naam Sint Pietersberg in Maastricht vandaan komt. Om een antwoord te vinden, daalt hij af in de mergelgrotten.
In de Nieuwe Kerk in Amsterdam is de komende weken het schilderij Het Laatste Avondmaal van de katholieke pop-art koning Andy Warhol te zien. Het is zijn versie van het beroemde gelijknamige schilderij van Leonardo Da Vinci. Maar Warhol was niet de enige die een kopie maakte van dit bekende schilderij. In de abdij van het Vlaamse Tongerlo, in de buurt van Antwerpen, is de oudste replica te bewonderen. RKK Katholiek Nederland TV krijgt ter plekke uitleg.
In de serie Non Actief, over vrouwelijke religieuzen die nog altijd een belangrijke rol vervullen, een portret van Zuster Dionne Appelman, Augustines van Heemstede. Zij werkt nog altijd in een hospice. Zuster Dionne spreekt ook over de vergrijzing van haar congregatie.
In de rubriek Kijk ‘t Vaticaan aandacht voor de rechtszaak van de butler van de paus. En natuurlijk de opening van het Jaar van het Geloof dat de paus heeft uitgeroepen omdat het 50 jaar geleden is dat het Tweede Vaticaans Concilie heeft plaats gevonden.

RKK Katholiek Nederland TV, woensdag 10 oktober om 17.05 uur, Nederland 2.

Foto’s: RKK