Aartsbisdom > Nieuws > Kardinaal Simonis van Utrecht naar Nieuwkuijk (Brabant)

Kardinaal Simonis van Utrecht naar Nieuwkuijk (Brabant)

Vandaag, 15 februari, is kardinaal Simonis verhuisd van de Maliebaan in Utrecht naar zijn nieuwe onderkomen in de Brabantse gemeente Heusden. Hij betrekt daar een woonruimte van de Focolarebeweging op het terrein Mariënkroon in Nieuwkuijk. De kardinaal hoopt vanuit deze plaats pastoraal ook nog actief te kunnen zijn. De Focolarebeweging ziet de komst van kardinaal Simonis als een kans iets terug te doen voor de kardinaal.

Kardinaal Simonis heeft, met de andere bisschoppen, de Focolarebeweging altijd bemoedigd in haar initiatieven en steeds zijn hoop en verwachting uitgesproken richting de Focolarebeweging en andere kerkelijke bewegingen in de Nederlandse kerk.

Kardinaal Simonis heeft ruim 24 jaar aan de Maliebaan in Utrecht in het ‘aartsbisschoppelijk paleis’ gewoond. Van daar uit heeft hij het bisdom bestuurd, tezamen met de bisdomleiding en de dekens. In die periode hebben enkele herstructureringen plaatsgevonden, onder andere het verminderen van het aantal dekenaten van 23 naar 9, en later naar 5. Ook de instelling van de bisdomraad heeft in zijn ambtsperiode plaatsgevonden. De koers ‘Op Weg naar Missionaire Geloofsgemeenschappen’ is ingezet.

Thuis aan de Maliebaan
Na de vele buitenlandse reizen kwam hij altijd weer ‘thuis’ aan de Maliebaan, waar zuster Margaretha Blommaart hem al die jaren als huisgenote heeft verzorgd en vergezeld. Daarbij werd ze de laatste tien jaar bijgestaan door zuster Helene Schilderman. Ook beide zusters, die aan de Maliebaan 38 woonden, zijn vandaag verhuisd naar hun nieuwe adressen.
Vele medewerkers hebben de laatste dagen afscheid genomen van zowel de kardinaal als van de zusters. Twee weken geleden is de toenmalige vicaris-generaal Rentinck al uit zijn werkkamer aan de Maliebaan vertrokken. Voor de laatste maal werden de bewoners van de Maliebaan door de medewerkers uitgezwaaid.

Mariënkroon
Sinds de Focolarebeweging in 2002 begon met het vestigen van haar landelijk centrum op het terrein van de Cisterciënzer abdij Mariënkroon te Nieuwkuijk, zijn er ontmoetingsruimten gerealiseerd, en zijn er behalve de uitgeverij van de beweging wooneenheden gevestigd voor een echtpaar, jongeren, een leefgemeenschap van vrouwen en een van mannen. Gewerkt wordt aan de realisering van meerdere woningen en appartementen, en van een congrescentrum dat onder meer de functie krijgt van plaats van vorming, dialoog en ontmoeting. Ook de paters Cisterciënzers, die gebouwen en terrein geleidelijk overdragen aan de Focolarebeweging, hebben er nog hun abdij.
De Focolarebeweging is een van de lekenbewegingen die in de afgelopen decennia zijn ontstaan binnen de katholieke kerk. De beweging werd in 1943 in de Noord-Italiaanse stad Trente gesticht door Chiara Lubich (geboren 1920). Focolare stelt zich ten doel bij te dragen aan eenheid, broederschap en dialoog, zowel in de onderlinge verhoudingen van gezin, werk en school, als op kerkelijk, interreligieus en maatschappelijk gebied. Wereldwijd heeft zij 141.400 leden en 2 miljoen sympathisanten. In Nederland is Focolare sinds 1961 actief en heeft ongeveer duizend actieve leden en ruim 5000 sympathisanten.

Nieuw adres
Het nieuwe correspondentieadres van kardinaal Simonis is als volgt:
Zijne Eminentie Adrianus kardinaal Simonis
Mariapoli Mariënkroon