Aartsbisdom > Nieuws > Kardinaal en mgr. Woorts bezoeken klooster Vleuten

Kardinaal en mgr. Woorts bezoeken klooster Vleuten

Kardinaal Eijk en mgr. Woorts (vicaris van het vicariaat Utrecht) brachten op 20 juni een bezoek aan de zusters van de heilige Maria Magdalena Postel (smmp) te Vleuten. Komend najaar verhuizen vijf zusters van Huize Alenvelt bij de Willibrordkerk te Vleuten naar de Postelhoeve in Boxmeer. Vanwege hun hoge leeftijd kunnen zij in Vleuten niet langer zelfstandig blijven wonen. Tijdens een viering in de kapel heeft de kardinaal de zusters zeer bedankt voor hun “enorme inzet en betrokkenheid” in en bij het Aartsbisdom Utrecht.

Ook sprak kardinaal Eijk zijn grote waardering uit voor de inzet van de congregatie voor het onderwijs en de ziekenzorg, juist aan armen. De meeste zusters in Vleuten zijn rond de 80 jaar, voor de vijf zusters die naar Boxmeer gaan betekent dat een hele verandering. Een aantal van hen heeft zelfs altijd in Vleuten gewoond als religieuze. Twee zusters, zuster Lúcia en zuster Rita, blijven in Vleuten. Zr. Lúcia is afkomstig uit Brazilië en zet zich al jaren in voor de parochie Licht van Christus.

De Congregatie van de Zusters van Julie Postel werd in de 19de eeuw in Frankrijk opgericht door de Franse kloosterzuster Julie Françoise Catherine Postel (kloosternaam: zuster Marie Madeleine). In 1920 is de congregatie gesplitst in een onafhankelijke Franse en een Duitse tak, de Sœurs de Sainte Marie-Madeleine Postel en de Schwestern der hl. Maria Magdalena Postel. De zusters in Vleuten behoren tot de Duitse tak, in Boxmeer is de van oorsprong Franse tak gevestigd.
De Postelhoeve, waar de vijf Vleutense zusters naartoe verhuizen ligt op het terrein van het kasteel Boxmeer (13de eeuw) in Brabant. Het voormalige kasteel is een rijksmonument en is thans het klooster van de congregatie van de zusters van Julie Postel. Daarnaast is het kasteelcomplex het onderkomen voor het Kasteelmuseum Julie Postel, het Gemeentemuseum Boxmeer en Woonzorgcentrum Sint Anna. Kasteel Boxmeer ligt midden in het Maasheggengebied, dat het grootste, oorspronkelijke aaneengesloten heggenlandschap van Nederland vormt.
In september wordt er een afscheidsviering gehouden voor de zusters in Vleuten, in oktober vertrekken ze naar Boxmeer. Wat er met Huize Alenvelt gaat gebeuren, is nog niet duidelijk.

Tags: