Aartsbisdom > Nieuws > Kardinaal Eijk zegent huis en altaar Shalom in

Kardinaal Eijk zegent huis en altaar Shalom in

Kardinaal Eijk was op 31 mei in Renkum (Zalige Titus Brandsma parochie) om de kapel en het huis van de religieuze gemeenschap Shalom in te zegenen. Ook vicaris Pauw (vicariaat Arnhem) was daarbij aanwezig. Een aantal leden van de gemeenschap Shalom vestigde zich in januari van dit jaar op uitnodiging van kardinaal Eijk in het Aartsbisdom Utrecht. Hij bezocht in april 2010 de beweging in Brazilië en was onder de indruk van hun werk en inzet.

In Renkum zijn de priester Aristóteles, een lid (Samuel) en drie vrouwelijke geconsacreerde leken (Dorotéa, Danielle en Amanda) actief. Zij hebben inmiddels een intensieve cursus Nederlands achter de rug. Aristóteles zal in de parochie als priester assisteren, de andere leden zullen zich met name bezighouden met jongerenwerk en diaconale projecten.

Wereldjongerendagen
Shalom is een beweging met internationale ervaring op het gebied van sociaal-diaconaal werk, geloofsverkondiging, gezinspastoraat, jongerenwerk en retraites. Shalom is opgericht in 1982 en heeft wereldwijd 2300 leden. In Europa is Shalom onder meer gevestigd in Engeland, Frankrijk, Italië en Zwitserland.
Komende zomer kunnen jongeren uit het Aartsbisdom Utrecht die deelnemen aan de Wereldjongerendagen in Rio de Janeiro nader kennismaken met Shalom. Het voorprogramma van de reis ‘(Be)Leef je geloof!’ bevat onder meer een ‘Missionary Week’ in Fortaleza (ca 2.600 km ten noorden van Rio) bij de gemeenschap Shalom. De Nederlandse jongeren ontmoeten daar Braziliaanse jongeren, er zijn gezamenlijke vieringen en festivals en ze nemen deel aan projecten voor straatkinderen, drugsverslaafden en armen.

shalom-31-05-2013-wierook-altaar-kl shalom-31-05-2013-groepsfoto-kl

Tags: