Aartsbisdom > Nieuws > Kardinaal Eijk zegent graven op St. Barbara

Kardinaal Eijk zegent graven op St. Barbara

Kardinaal Eijk ging op Allerzielen (2 november), de dag waarop de R.-K. Kerk de overledenen herdenkt, traditiegetrouw naar begraafplaats St. Barbara in Utrecht voor de zegening van de graven. De afgelopen twee jaar was er vanwege de coronaviruspandemie voorafgaand geen Eucharistieviering in de kapel van de begraafplaats, dit keer was dat wel mogelijk.

Pastoor Boogers van de St. Martinusparochie in Utrecht concelebreerde in deze viering, waarin kardinaal Eijk tevens de graflichten zegende die mensen vervolgens op het graf van hun dierbaren konden plaatsen. Na de Mis liep de Utrechtse aartsbisschop onder andere langs de graven van de Utrechtse bisschoppen, die hij zegende met wijwater. Op deze graven werden ook brandende graflichten geplaatst. Kardinaal Eijk begon bij het graf van kardinaal Simonis.

Op begraafplaats St. Barbara liggen sinds het herstel van de bisschoppelijke hiërarchie in 1853 alle overleden voorgangers van kardinaal Eijk als aartsbisschop van Utrecht begraven: mgr. Schaepman, mgr. Snickers, mgr. Van de Wetering, mgr. Janssen, kardinaal De Jong, kardinaal Alfrink, kardinaal Willebrands en kardinaal Simonis. Alleen de eerste aartsbisschop sinds 1853, mgr. Zwijsen, ligt elders begraven. Ook hulpbisschop Hendriksen en diverse vicarissen-generaal en andere priesters van het aartsbisdom hebben op begraafplaats St. Barbara hun laatste rustplaats.