Aartsbisdom > Nieuws > Kardinaal Eijk zegent Ariënsinstituut in

Kardinaal Eijk zegent Ariënsinstituut in

Kardinaal Eijk heeft op 31 augustus het Ariënsinstituut aan Keistraat 9 in Utrecht ingezegend. In dit pand is sinds kort de priesteropleiding van het Aartsbisdom Utrecht gevestigd. Familieleden van de studenten en mensen uit de buurt waren aanwezig bij de plechtigheid, die werd gevolgd door een feestelijk programma.

Rector Kuipers noemde 31 augustus “een historische dag” en sprak zijn dankbaarheid en vreugde uit “dat we de Utrechtse priesterstudenten weer in eigen huis kunnen opleiden.” Om de start van het Ariënsinstituut te markeren, zijn een magazine en een smoelenboekje met alle Utrechtse priesterstudenten uitgebracht. Kardinaal Eijk kreeg uit handen van rector Kuipers de eerste exemplaren uitgereikt. Kuipers zei tot de aanwezigen, die allen ook een exemplaar kregen: “Dit smoelenboekje is in een handzaam formaat, u kunt het dus bij u steken, op uw hart dragen en in uw gebed meenemen.”

ariens-7 ariens-8

Ariënsherdenking
‘s Ochtends waren de studenten aanwezig bij de jaarlijkse Ariënsherdenking in Maarssen (parochie St. Jan de Doper), aansluitend vond de Eucharistieviering plaats in de H. Hartkerk aldaar. Hoofdcelebrant was dit jaar mgr. H. Woorts, hulpbisschop van Utrecht. In de viering werd priesterstudent Jaider Chantré Sánchez aangesteld als lector. Voor de priesterstudenten van het Aartsbisdom Utrecht is de Ariënsherdenking in Maarssen traditiegetrouw de start van het nieuwe studiejaar.

ariens-1 ariens-2

Mgr. Woorts stond in zijn preek stil bij het sobere graf van Alphons Ariëns, met als eenvoudig grafschrift ‘Ariëns priester’. “Is dat niet wat karig, gezien alles wat Ariëns heeft gedaan voor het ‘omzien naar elkaar’ – het motto van deze viering?” zo vroeg mgr. Woorts zich af. “Nee, want Ariëns was bij al zijn inspanningen en offers bovenal indachtig dat hij zichzelf aan de Heer had toevertrouwd. Bij Ariëns stond altijd centraal dat hij alles en iedereen tot Christus wilde brengen. Zo heeft hij in Maarssen als pastoor de aanbidding van het Heilig Sacrament ingevoerd. En ook in zijn sociale werken was hij eerst en vooral priester – vandaar dat zijn grafschrift zo treffend is.”

ariens-3 ariens-4

‘Kasplantje’
Kardinaal Eijk sprak ‘s middags over een bijzonder weekend: “Gisteren heb ik de nieuwe communauteit van de vier Colombiaanse priesterstudenten ingezegend, vanmiddag mag ik dat doen met het Ariënsinstituut als nieuwe priesteropleiding. Dit is een tak van sport die ik graag beoefen.” Hij blikte ook kort terug op de sluiting van het Ariënskonvikt vijf jaar eerder: “Toen stond het Aartsbisdom Utrecht er niet goed voor. Er waren nog maar enkele priesterstudenten en het bisdom had een enorme reorganisatie moeten doorvoeren. Nu zijn er gelukkig twaalf studenten plus één student die zijn pastorale jaar doet, want priesters zijn onontbeerlijk voor een bisdom. Zonder Eucharistie kan de Kerk niet bestaan. Het Ariënsinstituut is nog een kasplantje, maar dat geldt voor meer priesteropleidingen van nu. En we steken niet slecht af bij andere bisdommen, als ik ons studentenaantal bijvoorbeeld vergelijk met sommige Italiaanse bisdommen die groter zijn dan het Aartsbisdom Utrecht.”
De studenten krijgen hun wetenschappelijke vorming aan de Tilburg School of Catholic Theology en Fontys Hogeschool Theologie Levensbeschouwing, daarnaast ontvangen ze hun geestelijke vorming aan het Ariënsinstituut. “Want wie als priester in zijn leven geen voortdurend contact heeft met Christus, kan dit niet doorgeven aan de gelovigen,” aldus de Utrechtse aartsbisschop.
Kardinaal Eijk refereerde aan de vele talentenjachten op tv, die de onderlinge wedijver in de samenleving weerspiegelen. “Jezus heeft het echter over iets anders als hij zegt dat we moeten woekeren met onze talenten. Dat moeten we namelijk voor de ander doen en met Zijn totale zelfgave geeft Christus het goede voorbeeld. Priesters volgens Hem daarin na. Wie zijn talenten ontwikkelt, heeft een icoon nodig – Jezus Christus is de icoon bij uitstek maar ook Alphons Ariëns, naamgever van dit instituut, is zo’n icoon. Met zijn ascetische gezicht zou hij niet kansrijk zijn in een tv-talentenjacht, maar hij heeft wel meegedaan met de talentenjacht waarvan Jezus Christus al 2000 jaar de producer is.”

ariens-9 ariens-10

Geestelijke armoede
Ariëns streed voor de sociale kwestie – die gezien de langdurige werkloosheid van sommigen nog altijd niet is opgelost. Erger is volgens kardinaal Eijk de geestelijke armoede in onze geseculariseerde samenleving, waar er voor God geen plaats meer lijkt te zijn en het geloof in Christus en het gebedsleven zijn verschraald. “Alphons Ariëns voorzag onze tijd al in de twintiger jaren van de vorige eeuw. Als bewogen parochieherder nam hij feilloos waar dat het christelijk leven verslapte en de secularisatie begon.”
Kardinaal Eijk: “De belangrijkste taak van priesters in het huidige tijdsbestek is om door hun verkondiging, de viering van de sacramenten en hun persoonlijk voorbeeld mensen tot een levend geloof te brengen. Daartoe is het nodig dat zij zelf hun kennis van het geloof verdiepen, tot een persoonlijk contact met Christus komen en hun talenten ontwikkelen. Laten we bidden dat ons Ariënsinstituut daartoe in ons aartsbisdom de plek bij uitstek mag worden. En dat onze priesterstudenten zich hier laten vormen tot waardige priesters die naar het voorbeeld van Alphons Ariëns zich met inzet van al hun talenten wijden aan de verkondiging van Christus en Zijn Evangelie in ons aartsbisdom.”

Tags: