Aartsbisdom > Nieuws > Kardinaal Eijk zegent altaar Broederenkerk

Kardinaal Eijk zegent altaar Broederenkerk

Om het einde van de restauratiewerkzaamheden van zowel de kerk als het orgel én het begin van een nieuwe tijd te markeren, werd rond de Broederenkerk in Deventer (Lebuinusparochie) van 23 t/m 28 september een feestweek georganiseerd. Sluitstuk van deze week was een drukbezochte feestelijke Eucharistieviering met kardinaal Eijk als hoofdcelebrant. Tijdens deze viering zegende de kardinaal onder meer het altaar van de kerk.

Niet alleen het gebouw is gerestaureerd en heringericht, ook het orgel en de heiligenbeelden kregen een opknapbeurt. De fraaie beelden zijn bovendien lager teruggeplaatst, zodat ze beter te zien zijn. De nieuwe kerkvloer is een project in blijvende uitvoering: nog altijd kunnen mensen hun naam in een tegel laten graveren en zo de kerk steunen.
“Na deze restauratie kan de Broederenkerk er weer honderd jaar tegen,” zo liet het parochiebestuur tevreden weten. Onder het motto ‘de Stilte is terug in de stad’ zal de kerk zoveel mogelijk volledig opengesteld worden om binnen te kunnen lopen, een kaarsje aan te steken, op adem te komen en de stilte te proeven. De bidkapel is bijna altijd open en zodra er voldoende gastheren en -vrouwen zijn zal de gehele kerk niet alleen op zaterdag en koopzondagen open zijn, maar ook op andere weekdagen.

broederenkerk-2 broederenkerk-3

Want het einde van de restauratie betekent eveneens de start van een nieuw bouwproject van de Broederenkerk: de opbouw van de geloofsgemeenschap rond de Broederenkerk is namelijk dé grote uitdaging die de komende jaren minstens zoveel inzet en aandacht vraagt. Daarvoor zijn behalve zondagse vieringen en de mogelijkheid de kerk te bezichtigen diverse activiteiten georganiseerd zoals lezingen en drie doe-het-zelf rondleidingen in de kerk (met als thema’s ‘heiligen’, ‘the Passion’ en ‘Franciscus’). In het herstel van de gelovige vitaliteit is naast ‘stil’ gekozen voor nog drie kernwoorden: ‘eenvoudig’, ‘zorgzaam’ en ‘vreugdevol’.

‘Licht voor anderen’
Ook kardinaal Eijk refereerde in zijn preek aan die opdracht, die hij verbond met de geschiedenis van de kerk: “De naam Broederenkerk komt op vele plekken voor en is afgeleid van de stichters van deze kerken, de minderbroeders Franciscanen. Al in 1300 werd in Deventer een franciscaans klooster met kerk gesticht, hooguit zo’n 90 jaar nadat Franciscus van Assisi met de franciscaanse beweging was begonnen.”

broederenkerk-4 broederenkerk-5

Deze Franciscus was aanvankelijk een oppervlakkige jongen die hield van feesten en later hoopte militair carrière te maken. “Maar eenmaal geraakt door Gods Geest veranderde Franciscus totaal van karakter,” aldus kardinaal Eijk. “Door uiterlijk en innerlijk Jezus na te leven, overwon hij zichzelf en werd hij een licht voor anderen in zijn tijd. En dat had de Kerk in 1200 hard nodig,” aldus de Utrechtse aartsbisschop. “Franciscus maakt het Evangelie van Jezus weer zichtbaar voor mensen in zijn tijd. Het was de Gekruisigde zelf die hem in het vervallen kerkje van San Damiano aansprak met de woorden: ‘Herstel Mijn huis, dat zoals je ziet in verval is geraakt.’ Aanvankelijk dacht Franciscus dat het om het kerkje ging, maar het ging om meer: de Kerk als geloofsgemeenschap herstellen en terugbrengen bij Christus en Zijn Evangelie.”

Parallel
Volgens kardinaal Eijk ligt de parallel voor de hand: “Dit Middeleeuwse gebouw is door de restauratie en zijn nieuwe inrichting weer een uitnodigende ruimte geworden voor de eredienst. Deze stemmige kerk is een plek waar tot in lengte van jaren veel mensen in hun Doopsel en Vormsel hun eerste ja op Gods roepstem kunnen uitspreken. Het is ook een ruimte waar zij door de verkondiging van Gods Woord worden aangemoedigd om ja op die roepstem te blijven zeggen. En het is een plek waar zij door de viering van de sacramenten, met name dat van de Eucharistie, de kracht krijgen om ja tegen God te blijven zeggen, ook als dat moeilijk is en offers vraagt.”
Kardinaal Eijk: “De restauratie was moeilijk, de heropbouw van de Kerk als geloofsgemeenschap in deze geseculariseerde samenleving is nog moeilijker. Maar de verandering die Franciscus door Christus onderging en de geestelijke verdieping die hij in Europa tot stand bracht, mogen ons de moed geven om ook in de 21ste eeuw mensen te brengen tot een ja jegens God.”

broederenkerk-6 broederenkerk-7