Aartsbisdom > Nieuws > Kardinaal Eijk wijdt transeunt en permanent diaken

Kardinaal Eijk wijdt transeunt en permanent diaken

Kardinaal Eijk, aartsbisschop van Utrecht, zal op 16 november door handoplegging en gebed Joost Baneke tot transeunt diaken en Rini Bouwman tot permanent diaken wijden. De wijdingsplechtigheid vindt om 10.30 uur plaats in de Sint Catharinakathedraal, Lange Nieuwstraat 36 in Utrecht. Na de viering is er gelegenheid tot feliciteren in de nabijgelegen Nicolaïkerk aan het Nicolaaskerkhof.

Het ‘transeunte’ diakenschap is de laatste stap op weg naar het priesterschap – Baneke hoopt in de eerste helft van 2014 priester gewijd te worden. Josephus Joannes Baneke (Amsterdam 1951) studeerde de afgelopen jaren theologie in Oxford en was ook werkzaam aan de Oxford University. Eerder studeerde hij naast psychologie klassieke filosofie en neurowetenschappen. Met ingang van 16 november wordt hij benoemd tot kandidaat-priester in de parochie HH. Martha en Maria te Baarn en tot lid van het pastoraal team van deze parochie met een taakomvang van 1.0 fte. Tot aan zijn priesterwijding zal hij zijn werkzaamheden verrichten als diaken.

‘Mooier is er niet’
De Rooms-Katholieke Kerk kent naast het transeunt diakenschap het permanente diakenschap. De permanent diaken houdt zich bezig met de dienst van de liefde, het Woord en de liturgie. Hij staat zowel in de Kerk als midden in de samenleving; zijn taken liggen daar waar liefdeloosheid en ongerechtigheid heersen.
Marinus Johannes Antonius Bouwman (Everdingen 1956) studeerde Zuiveltechnologie in Wageningen en werkt al jaren bij de Nederlandse Zuivelcontrole. Na een studie theologie ging hij in 2003 in deeltijd werken als pastoraal werker, eerst binnen het Parochieverband Eemlanden en sinds 1 januari 2011 als lid van het pastoraal team van de parochie HH. Martha en Maria. Met ingang van 16 november 2013 wordt hij benoemd tot diaken met een speciale opdracht in de St. Lucasparochie te Leusden. Bouwman over zijn keuze voor het diakenambt: “Als je van God en mensen houdt, is het werken in de Kerk het mooiste wat er is. Je maakt mensen mee zoals ze werkelijk zijn, zonder pose. Je mag God present stellen in hun leven en hen nabij zijn in geloof. Je mag tegelijkertijd getuigen van je geloof, je geloof waarover je eigenlijk niet zwijgen kan. Als gewijd diaken heb je die opdracht: God en mensen dienen en dat alles vanuit je eigen roeping en je eigen geloof. Mooier is er niet.”

Foto: mgr. Hoogenboom, Rini Bouwman, Joost Baneke en rector Kuipers na afloop van de jaarlijkse gedachtenisviering voor Alphons Ariëns (zondag 25 augustus 2013). Tijdens deze viering ontvingen Baneke en Bouwman hun aanstelling tot acoliet.