Aartsbisdom > Nieuws > Kardinaal Eijk wijdt permanent diaken

Kardinaal Eijk wijdt permanent diaken

Kardinaal W.J. Eijk zal op zaterdag 15 september door handoplegging en gebed een kandidaat-diaken voor het Aartsbisdom Utrecht wijden tot permanent diaken. De wijding van Arnauld Dols vindt plaats tijdens een pontificale Eucharistieviering in de St. Catharinakathedraal (Lange Nieuwstraat 36, Utrecht) en start om 10.30 uur. Na de viering is er gelegenheid tot feliciteren in de nabijgelegen Nicolaïkerk aan het Nicolaaskerkhof.

De permanent diaken houdt zich bezig met de dienst van de liefde, het Woord en de liturgie. Hij staat zowel in de Kerk als midden in de samenleving; zijn taken liggen daar waar liefdeloosheid en ongerechtigheid heersen. Zoals Jezus zei: “Ik ben niet gekomen om gediend te worden, maar om te dienen.”

Arnauld Dols (Utrecht 1960) is sinds 2009 werkzaam als adjunct-econoom van het Aartsbisdom Utrecht. Daarvoor was hij onder meer Hoofd Bedrijfsvoering bij de Diensten Geestelijke Verzorging in Den Haag. Hij startte in 2003 aan de diakenopleiding van De Tiltenberg (bisdom Haarlem-Amsterdam) en ontving in 2010 zijn Admissio voor het Aartsbisdom Utrecht. Dols liep vervolgens zijn stages in Baarn en Vinkeveen. In zijn studententijd overwoog hij om priester te worden, daarna om in te treden. Vanaf deze tijd maakte hij kennis met het fenomeen ‘bidden’. Niet op gezette tijden, maar gedurende de gehele dag. Ieder onbenut moment vullen met gebed. In de jaren ‘90 kreeg zijn leven een andere wending. Hij trouwde en hij kreeg met zijn echtgenote Suzette een dochter. Na tien jaar kwam het verlangen terug om meer met zijn geloof te doen. In zijn persoonlijke leven heeft zich inmiddels een omslag voltrokken: van contemplatieve dialoog naar gerichtheid naar de gemeenschap, naar dienstbaarheid en zorg voor kwetsbare groepen ook buiten de christelijke gemeenschap.