Aartsbisdom > Nieuws > Kardinaal Eijk wijdt Joost Baneke tot priester

Kardinaal Eijk wijdt Joost Baneke tot priester

Kardinaal Eijk, aartsbisschop van Utrecht, zal op 21 juni Joost Baneke tot priester voor het Aartsbisdom Utrecht wijden. Josephus Joannes Baneke (Amsterdam 1951) studeerde de afgelopen jaren theologie in Oxford en was ook werkzaam aan de Oxford University. De wijdingsplechtigheid vindt om 10.00 uur plaats in de Sint Catharinakathedraal, Lange Nieuwstraat 36 in Utrecht. Na de viering is er gelegenheid tot feliciteren in de nabijgelegen Nicolaïkerk aan het Nicolaaskerkhof.

Sinds zijn diakenwijding op 16 november 2013 werkt Baneke als kandidaat-priester in de parochie HH. Martha en Maria te Baarn. De wijding door kardinaal Eijk van Baneke zal geschieden door middel van handoplegging, zalving en gebed. Ook zullen de aanwezige priesters de wijding bekrachtigen door handoplegging. Voor zijn theologiestudie studeerde Baneke naast psychologie klassieke filosofie en neurowetenschappen. Na lange tijd gewerkt te hebben in Amsterdam en Twente aan de universiteiten aldaar en in de geestelijke gezondheidszorg, werd hij gevraagd om als hoogleraar (fellow) te werken aan een college van de dominicanen in Oxford: Blackfriars Hall.
Eerder dit jaar vertelde Baneke in het bisdomblad Op Tocht over zijn leven en priesterroeping: “De manier waarop mijn heeroom uit Suriname (een redemptorist) priester was, heeft absoluut invloed op mij gehad. In mijn jeugd kwam ik ook in contact met kapucijnen. We woonden in het relatief rijke Amsterdam-Zuid en zij werkten in een achterbuurt met de allerarmsten. Ook dat heeft een enorme indruk op mij gemaakt – ik wilde zelfs een tijd kapucijn, bedelmonnik, worden.”
Tijdens zijn werk met onder anderen mensen met een crimineel verleden ging Baneke steeds meer beseffen hoe noodzakelijk vergeving is. “Op enig moment begonnen in zekere zin mijn geloof en dat wat ik in mijn werk heb geleerd, samen te vallen. Zo begon ik tijdens mijn laatste onderzoeken soms, terwijl ik heel degelijk diagnostisch bezig was, als het ware als vanzelf te bidden voor degene die ik onderzocht.”
“Als priester moet je vrij zijn om Jezus na te volgen en dat moet je vooral laten zien in je gedrag – hoewel dat het aller moeilijkste is. Bewogenheid voor de armen van geest, dat is iets wat ook mijn werk als therapeut heeft bepaald. Maar je moet het ook vormgeven in de liturgie en dan met name in de Eucharistie. De Eucharistie moet heel centraal staan in je leven als priester.”

Klik hier voor het interview met Joost Baneke in Op Tocht.

Tags: