Aartsbisdom > Nieuws > Kardinaal Eijk wijdt diaken Johan Rutgers tot priester

Kardinaal Eijk wijdt diaken Johan Rutgers tot priester

Kardinaal W.J. Eijk, aartsbisschop van Utrecht, zal op 12 november door handoplegging en gebed Johan Rutgers tot priester wijden. Rutgers is afkomstig uit Hengelo (Gld.) en startte in 2008 met de priesteropleiding. De afgelopen periode deed hij twee pastorale stages: in de H. Gabriëlparochie (‘s-Heerenberg e.o.) en in de St. Eusebiusparochie (Arnhem e.o.). De wijdingsplechtigheid vindt om 10.30 uur plaats in de Sint Catharinakathedraal, Lange Nieuwstraat 36 in Utrecht.

Rutgers werd op 11 juni 2016 door de Utrechtse hulpbisschop Hoogenboom tot transeunt diaken gewijd, de laatste stap op weg naar het priesterschap. Mgr. Hoogenboom zei bij die gelegenheid dat het feit dat die diakenwijding en ook de geplande priesterwijding van Rutgers in het Heilig Jaar van de Barmhartigheid vallen, “een teken van Gods voorzienigheid zijn. In dit Heilig Jaar wil ik het verrichten van de geestelijke en lichamelijke werken van barmhartigheid van harte bij je aanbevelen.” Rutgers werkte sinds zijn diakenwijding in de Emmanuelparochie (Ommen e.o.).

Voordat Johan Rutgers (1985) met de priesteropleiding begon, deed hij de MBO-4 opleiding Sociaal Pedagogisch Werker, met als differentiatie Woonbegeleiding in de gehandicapten- en ouderenzorg. In zijn jeugd deed hij aanvankelijk niet veel met het geloof. Dat veranderde toen hij op een keer de Mariakapel in Hengelo binnenliep. Bij de beeltenis van Maria van Altijddurende Bijstand gebeurde er iets: “Ik werd gerustgesteld, voelde me thuiskomen.” Hij bleef naar de Mis gaan, werd lector en viel soms in als misdienaar. Toen zijn moeder ernstig ziek werd, was de Mariakapel in Doetinchem zijn toevluchtsoord – “daar heb ik leren bidden.” Tijdens zijn opleiding tot Sociaal Pedagogisch Werker groeide zijn roeping, zodat hij zich meldde bij de Utrechtse priesteropleiding.

Tags: