Aartsbisdom > Nieuws > Kardinaal Eijk bij St. Calixtusfeest in Groenlo

Kardinaal Eijk bij St. Calixtusfeest in Groenlo

Zondag 14 oktober, het feest van de heilige paus en martelaar Calixtus, wordt met een plechtige Eucharistieviering de afronding gevierd van de restauratie van de St. Calixtuskerk in Groenlo (parochie St. Paulus). Hoofdcelebrant is kardinaal Eijk; hij wordt geassisteerd door leden van het pastoraal team. De heilige Calixtus is patroon van de Groenlose geloofsgemeenschap en van de stad Groenlo.

De viering begint om 10.30 uur en wordt ondersteund door het dames- en herenkoor en het koor ‘Vocales’. Hierna wordt een feestelijke bijeenkomst gehouden in het nabij de kerk gelegen City Lido. Ook is er gelegenheid om de St. Calixtuskerk, gelegen aan de Kerkwal, te bezichtigen.

In 2008, toen het eeuwfeest is gevierd van de St. Calixtuskerk in Groenlo, is begonnen met de grootscheepse restauratie van zowel de binnen- als de buitenkant van het imposante kerkgebouw en de markante toren. Gerenommeerde restaurateurs en veel vrijwilligers zijn viereneenhalf jaar bezig geweest met dit enorme project. Het grote Adema-orgel, dat in 1993 vanuit de Amsterdamse parochiekerk HH. Nicolaas en Barbara (‘De Liefde’) naar Groenlo werd overgebracht, heeft nu een plaats op de koorzolder. Ook zijn de vele muurschilderingen in de kerk schoongemaakt en waar nodig hersteld. De kerk, die tevens het Eucharistisch Centrum is van de St. Paulusparochie, staat er weer glorieus bij, zo laat de parochie weten.

calixtuskerkinterieur

Foto’s: BoermanKreekArchitecten