Aartsbisdom > Nieuws > Kardinaal Eijk opent Kerkennacht in Utrecht

Kardinaal Eijk opent Kerkennacht in Utrecht

De Kerkennacht is een tweejaarlijks oecumenisch evenement. In Nederland, maar ook in diverse andere Europese landen, openen tal van kerken en gebedshuizen ‘s nachts hun deuren. In 2013 is dat in het weekend van 21 juni, rond de kortste nacht van het jaar. De katholieke gemeenschap Sant’ Egidio doet dit jaar voor het eerst mee en houdt die avond een bijzondere gebedsbijeenkomst met als thema ‘nacht’. Deze duurt een half uur en gaat over in een gitaar- en luitconcert door de meestergitarist Dingeman Coumou.

“De kerkennacht vertelt een verhaal bij iets wat anders alleen maar een gebouw met deuren en ramen blijft. Op deze manier worden kerken en gebedshuizen zichtbaar als plekken waar iets te beleven valt. Plekken die iets toevoegen aan de waarde van het leven. Bezoekers aan de kerkennacht mogen meegenieten van waar kerken goed in zijn,” zo schrijft de organisatie op haar website. De Kerkennacht wordt georganiseerd door de Stichting Kerkennacht Nederland en ondersteund door de Raad van Kerken. In 2007 werd de eerste Kerkennacht georganiseerd. Aan de vierde Kerkennacht in 2013 doen zo’n 50 plaatsen mee. In Utrecht bijvoorbeeld openen bijna 50 kerken, kloosters en kapellen hun deuren. De Kerkennacht wordt daar geopend in de Augustinuskerk waar het Vocaal Theologen Ensemble een concert verzorgt, voorafgegaan door een korte openingstoespraak van kardinaal Eijk. In de Catharinakathedraal zingen van 18.00-22.00 uur het Utrechts Byzantijns Koor en het Hoorns Byzantijn Mannenkoor o.l.v. Grigori Sarolea.

Vriendschap met de armen
Het evenement van Sant’Egidio begint om 19.30 uur en vindt plaats in de kapel van de Zusters Augustinessen aan de Oudegracht 33/hoek Waterstraat 2. Om 21.30 uur volgt ter afsluiting van de dag het kloostergebed (de ‘completen’) door de zusters en belangstellenden.
Sant’ Egidio is een internationale gemeenschap die zich richt op vriendschap met de armen. Leidraad is het evangelie dat de mens een keuze voorlegt tot solidariteit en dan speciaal met de allerarmsten, zowel in eigen land als in de Derde Wereld. Opgericht in de jaren zestig door studenten in Rome trekt de beweging ook vandaag de dag veel jongeren aan. De Utrechtse Sant’ Egidio-groep is vorig jaar ontstaan. Verschillende leden bezoeken eenzame bejaarden en helpen mee bij de voedselbank en de maaltijdverstrekking aan daklozen in de stad. Vast punt is de gebedsbijeenkomst elke eerste en derde vrijdag van de maand in de werfkapel van de Zusters Augustinessen aan de Oudegracht. Deze bijeenkomsten staan ook open voor wie – vrijblijvend – nader kennis wil maken.

kerkennacht-poster-noche-de-la-fuente-kl