Aartsbisdom > Nieuws > Kardinaal Eijk neemt titelkerk in bezit

Kardinaal Eijk neemt titelkerk in bezit

Kardinaal Eijk heeft op 17 mei in een Eucharistieviering zijn titelkerk de San Callisto in Rome in bezit genomen. De kerk ligt in de wijk Trastevere en behoort tot de Sint-Egidiusparochie. De feestelijk versierde kerk was tot de laatste plaats bezet, ook vele journalisten waren aanwezig. Kardinaal Eijk noemde de ontvangst tegenover RKK-journaliste Lidy Peters “hartverwarmend”. De pauselijk ceremoniarius had de brief meegebracht waarin de kerk officieel aan kardinaal Eijk werd toegewezen. Deze brief werd aan het begin van de mis voorgelezen en na afloop ondertekend.

24-statieportretVanwege de komst van kardinaal Eijk was er onder meer een nieuw altaar geplaatst en was de troon gerestaureerd. Kardinaal Eijk preekte over het leven van de heilige paus Calixtus, aan wie de titelkerk is gewijd. Hij noemde de kerk om verschillende redenen “een magnifieke plek. De kerk ligt in Trastevere, het kloppend hart van Rome, het oude centrum. Maar ook vanwege het feit dat paus Calixtus hier als martelaar is overleden – de put is hier in de kerk onder het altaar. Het is dus een echt een historische plek. Ik vind Calixtus een inspirerende figuur, in het leven van heiligen zijn parallellen te ontdekken met onze eigen levens, er zijn altijd dingen in hun leven die je kunnen bemoedigen in je geloof.”

Kijk hieronder voor een filmpje van de viering en een interview met kardinaal Eijk:

Tags: