Aartsbisdom > Nieuws > Kardinaal Eijk naar jubileum kerk Huissen

Kardinaal Eijk naar jubileum kerk Huissen

De Huissense parochiekerk bestaat dit jaar zeven eeuwen. Eén van de hoogtepunten van dit jubileum is de Umdracht die zondag 2 juni door de feestelijk versierde straten van Huissen trekt, met als thema ‘700 jaar gewijde grond’. Deze Umdracht is één van de oudste tradities van Huissen (parochie De Levensbron). Kardinaal Eijk is op 2 juni hoofdcelebrant tijdens de feestelijke Eucharistieviering in de 700-jarige O.L.V. Tenhemelopneming kerk en neemt daarna deel aan de Huissense Umdracht.

Sinds het midden van de zestiende eeuw trekken deelnemers aan deze Sacramentsprocessie zingend, biddend en musicerend door de met bloemen en vaandels versierde straten van het stadje. In de loop der eeuwen heeft het gebruik tal van wijzigingen ondergaan. Zo is het dit jaar precies honderd jaar geleden dat in Nederland is besloten Sacramentsdag niet meer op donderdag te vieren, maar op de daarop volgende zondag.
Aanleiding voor die verschuiving was dat veel katholieke werknemers van hun werkgevers niet langer zonder meer vrij kregen voor deelname aan een processie, zoals de Huissense Umdracht. Tot 1912 was Sacramentsdag namelijk een vrije (feest)dag, zoals nu in Duitsland nog steeds het geval is. Het is niet de enige verandering die de Umdracht in de loop der jaren meemaakte. In de voorbije eeuwen is ook de route herhaaldelijk aangepast. De stoet is door vrijwel alle straten van het oude stadscentrum getrokken, met als ingrijpendste aanpassing een eenmalige bedetocht van de Huissense naar de Zandse parochiekerk in 1973 ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van de parochie van de HH. Martelaren van Gorcum.

umdracht_huissen_2012_37_kl
Umdracht Huissen in 2012 (foto: Hans Hoen)

Tags: