Aartsbisdom > Nieuws > Kardinaal Eijk hoofdcelebrant in Xanten

Kardinaal Eijk hoofdcelebrant in Xanten

Kardinaal Eijk was op 16 oktober de hoofdcelebrant tijdens de feestelijkheden in het Duitse Xanten, bij gelegenheid van het jaarlijkse feest van Sint-Victor. De heilige Victor van Xanten was een Romeins officier die als martelaar nabij deze stad stierf tijdens de christenvervolging onder de toenmalige Romeinse keizer. Een aantal parochianen uit de Sint-Victorparochie in het Noord-Hollandse Obdam was ook naar Xanten gereisd.

De parochianen ondernamen deze reis vanwege het 125-jarig bestaan van hun kerk, die vernoemd is naar de heilige Victor. Een kleine groep had de 200 kilometer vanuit Obdam in een week te voet afgelegd, vijftig andere parochianen waren daags tevoren per bus gekomen. Kardinaal Eijk verzorgde de preek tijdens de Pontificale Hoogmis in de Sint-Victor Dom. Maar eerst verwelkomde hij onder meer de pelgrims uit Obdam, van wie er één de eerste lezing in het Nederlands mocht verzorgen.

Xanten kardinaal Eijk 3 kl Xanten kardinaal Eijk 1
Foto: comité 125 jaar Sint Victorkerk

In Obdam werd op 21 april 1891 de eerste steen gelegd van de huidige Sint-Victorkerk, die op 25 juli 1892 in gebruik werd genomen. Het 125-jarig jubileum van de kerk wordt de komende maanden uitgebreid gevierd, deze pelgrimage naar Xanten is onderdeel van een uitgebreid programma.

Xanten kardinaal Eijk 4 Xanten kardinaal Eijk 5

In de Middeleeuwse Dom van Xanten worden de relieken van de heilige Victor bewaard. Na de viering op 16 oktober werd deze reliekschrijn in een processie door Xanten gedragen. Eenmaal terug in de kerk zong een aantal Noord-Hollandse parochianen spontaan nog het ‘eigen’ Sint Victorlied achterin de kerk.

Xanten kardinaal Eijk 6

Foto’s: Jochem Int-Veen