Aartsbisdom > Nieuws > Kardinaal Eijk bij herdenking 120ste sterfdag heilige pater Karel

Kardinaal Eijk bij herdenking 120ste sterfdag heilige pater Karel

Kardinaal Eijk is zaterdag 5 januari hoofdgast bij de herdenking van de 120ste sterfdag van de heilige pater Karel Houben in Munstergeleen. Dat meldt de website van het bisdom Roermond. Kardinaal Eijk is die dag hoofdcelebrant in een pontificale Eucharistieviering in de parochiekerk van het geboortedorp van pater Karel (aanvang: 18.30 uur). Aansluitend wordt een kaarsenprocessie gehouden naar het geboortehuis dat nu dienst doet als gedachteniskapel van pater Karel en dat enkele maanden geleden na een grondige renovatie werd heropend.

Over de H. pater Karel Houben schrijft het bisdom Roermond: “Pater Karel van Sint Andries overleed in 1893 in Dublin (Ierland). Karel Houben, zoals hij in Limburg vooral bekend is, werd in 1821 in Munstergeleen geboren als zoon van de plaatselijke molenaar. In zijn militaire diensttijd had Houben kennis gemaakt met de paters Passionisten, bij wie hij in 1854 intrad. In 1850 werd hij in Doornik tot priester gewijd en door zijn congregatie uitgezonden naar Engeland en later naar Ierland. Daar trok pater Karel zich vooral het lot van de arbeiders in Dublin aan, die in zeer armoedige omstandigheden leefden. Karel trok prekend en luisterend rond en hij werd al snel als de ‘heilige pater Charles’ beschouwd. Niet omdat hij grote daden verrichtte, maar gewoon omdat hij steeds voor de mensen klaarstond. Met name zieken klopten bij hem aan en er zijn veel verhalen bekend van mensen die genazen, nadat ze door pater Karel gezegend waren. Zijn klooster werd een echt pelgrimsoord. In 2007 werd hij door paus Benedictus XVI in Rome heilig verklaard.”

Ook is op de Roermondse website te lezen waarom kardinaal Eijk deze dag te gast is: de kardinaal “volgde zijn priesteropleiding op Grootseminarie Rolduc en werd in 1985 in Roermond tot priester gewijd. Daarom is hij al sinds zijn studententijd bekend en vertrouwd met pater Karel en bezocht hij in het verleden als priesterstudent en later als priester vaker Munstergeleen. Nu zal hij zich als hoogste kerkelijke autoriteit in Nederland vanwege het jubileum tussen de pelgrims rond pater Karel scharen.”

bron: www.bisdom-roermond.nl