Aartsbisdom > Nieuws > Kardinaal Eijk te gast bij BNR

Kardinaal Eijk te gast bij BNR

Kardinaal Eijk was vanmorgen drie kwartier te gast bij BNR in het radioprogramma van Paul van Liempt. Hij sprak onder meer over de betekenis van Pinksteren, over ontkerkelijking en over paus Franciscus. Volgens Eijk is het begrijpelijk dat christelijke feestdagen niet meer centraal staan in onze samenleving waarin steeds minder mensen naar de kerk gaan.

“Maar ik heb een opdracht om het geloof te verkondigen. We moeten proberen door een goede geloofsverkondiging de feestdagen weer bekend te maken onder de mensen. Dat zou mijn insteek zijn,” aldus de kardinaal bij BNR.
Kardinaal Eijk legde Van Liempt de betekenis van Pinksteren uit: “We vieren als Kerk dat Jezus de Heilige Geest uitstort over de apostelen. Met Hemelvaart is Hij naar Zijn Vader teruggekeerd en Hij zal terugkeren op het einde der tijden. In de tussentijd hebben we te maken met het tijdperk van de Kerk die geleid wordt door de Heilige Geest. Voor de Kerk is dat een moment waarop ze in het openbaar in Jeruzalem naar buiten treedt. Dat is een heel belangrijk moment. Dan begint het tijdperk van de Kerk, vandaar dat het voor ons een groot feest is.”

Op de vraag of Tweede Pinksterdag als feestdag kan worden afgeschaft, antwoordde kardinaal Eijk dat deze dag voor katholieken “geen absolute noodzaak” is om te behouden, maar “het is natuurlijk wel zo dat vanuit de Nederlandse traditie die Tweede Pinksterdag is ingevoerd en tot nu toe is behouden om het Pinksterfeest extra kracht bij te zetten, luister bij te zetten.” Hij zou het dan ook betreuren als de christelijke feestdagen in de algemene kalender uit beeld zouden raken. “Dat de kennis van de inhoud van deze feesten danig is verdampt, dat mag ons niet verwonderen. Dat is het gevolg van een verwaarloosde catechese in de afgelopen halve eeuw en van het feit dat heel weinig mensen nog maar participeren in het kerkelijk leven. Als je elke zondag naar de kerk gaat en ook op de hoogfeesten hoor je natuurlijk in de preek wat er op zo’n dag wordt gevierd. Dan hou je dat bij. Maar ja, slechts 5 procent van de katholieken gaat elke zondag naar de kerk. Ik kan me voorstellen dat de kennis van het geloof verschraalt als mensen tientallen jaren de kerk niet bezoeken.”
“Uiteindelijk gaan wij niet over de feestdagen, die door de Nederlandse staat worden erkend. Maar goed, we zullen proberen onze stem te laten horen in het debat en de christelijke feestdagen te laten behouden,” zo benadrukte kardinaal Eijk.

Voor het gehele interview bij BNR, klik hier

Tags: