Aartsbisdom > Nieuws > Jubileum kerk, preekstoel en orgel in Culemborg

Jubileum kerk, preekstoel en orgel in Culemborg

Zondag 4 december, de dag van de H. Barbara, viert de Barbarakerk in Culemborg dat deze kerk – een ontwerp van Piet van Genk – 125 jaar geleden werd geconsacreerd. In 1911 wilde de pastoor een blijvend aandenken ter verfraaiing van de kerk, die toen 25 jaar bestond. Het werd een preekstoel, vervaardigd door atelier Cuypers te Roermond. Deze is nu dus een eeuw oud.

In 1886 plaatste men het orgel uit de voormalige kerk in het nieuwe gebouw. Dit orgel, gebouwd door C.G.F. Witte uit Utrecht, was toen precies 25 jaar oud – en is inmiddels dus 150 jaar. Bijzonder is dat Witte slechts twee orgels voor een r.-k. kerk heeft gemaakt: dat in Culemborg en één voor de r.-k. kerk te Wognum. Zijn overige 80 orgels bouwde hij voor andere kerkgenootschappen.
Evenals in 1911 wil de parochie een blijvend aandenken creëren voor de jubilerende kerk. In de twee lege nissen naast het orgel worden daarom twee vaandels opgehangen. Deze vaandels zijn nog van de Mariacongregatie, die tot in de jaren vijftig van de vorige eeuw een belangrijke organisatie was binnen de parochie ter versteviging van het geloof.

barbarakerk-201109d7-2_0022x barbarakerk-201110d7-1_0508x

Rond deze drie ‘jubilarissen’ (kerk, preekstoel en orgel) worden enkele feestelijkheden georganiseerd. Allereerst is op zaterdag 3 december de kerk de hele dag open. Het kinderkoor verzorgt een optreden, in de zijbeuken staan kramen van onder andere Werkplaats voor de Derde Wereld en voor wenskaarten. Ook is er een expositie van enkele liturgische attributen uit het verleden en wordt de uitslag bekend gemaakt van een kleurwedstrijd voor kinderen.
Op zondag 4 december is er een feestelijke Eucharistieviering; aansluitend voert de organist een eigen compositie uit voor drie klokken en orgel: ‘Little Blues for Barbara’. Na de viering wordt er koffie geschonken en om 14.00 uur geeft Bernard Bartelink, oud-organist van de kathedraal in Haarlem, een orgelconcert (kaarten: € 5). Tot slot verschijnt er rond dit jubileum een verjaardagskalender met fraaie afbeeldingen van de kerk. De foto’s voor deze kalender werden gemaakt door Jan Copier.

Met dank aan Ben Holtkamp, ‘Commissie Barbara 125’
Foto’s: Jan Copier