Aartsbisdom > Nieuws > Jongerenprogramma Stille Omgang 2018: ‘Everlasting’

Jongerenprogramma Stille Omgang 2018: ‘Everlasting’

In Amsterdam wordt jaarlijks de Stille Omgang gehouden, een omgang door het historische stadscentrum. Duizenden gelovigen uit het hele land nemen eraan deel, ook vanuit het Aartsbisdom Utrecht. De Stille Omgang 2018 wordt gelopen in de nacht van zaterdag 17 op zondag 18 maart, ter verdieping is als intentie gekozen: Eucharistie = Liefde. Voor jongeren is er een apart programma, vanaf 19.30 uur in de Mozes & Aäronkerk te Amsterdam, met als thema ‘Everlasting’.

Dit jongerenprogramma is “een kans voor ontmoeting; ontmoeting met andere jongeren en met Christus,” aldus de organisatie. Onder het thema ‘Everlasting’ komen vragen aan bod als: wat vind jij belangrijk in het leven? Welke zaken zijn eigenlijk van blijvende waarde? En hoe zit dat met de hemel? Op de planning staan een inspirerend hoofdprogramma (met singer-songwriter Matthijn Buwalda), vijf deelprogramma’s (met onder anderen priester Boris Plavčić) en de H. Mis, ditmaal met bisschop Punt van Haarlem-Amsterdam als hoofdcelebrant. Aan het eind van de avond lopen de jongeren samen de Stille Omgang.
De omgang volgt de route die de pastoor van de Oude Kerk in 1345 liep, nadat hij getuige was van een eucharistisch wonder dat aan een zieke geschiedde: het Mirakel van Amsterdam. In de middeleeuwen werd dit gevierd met een feestelijke mirakelprocessie. Vanaf 1881 was er hernieuwde belangstelling voor de tocht, die sindsdien in stilte wordt gelopen.

Aanmelden voor het jongerenprogramma (niet verplicht, maar wordt wel gewaardeerd): aanmelding@stille-omgang.nl. De Mis is vrij toegankelijk, de kosten van de rest van het programma zijn 8 euro.
Meer informatie: www.sojongeren.nl
Meer informatie over de Stille Omgang: www.stille-omgang.nl