Aartsbisdom > Nieuws > Jongerendag vicariaat Deventer: ‘gezellige dag’

Jongerendag vicariaat Deventer: ‘gezellige dag’

Jongeren zijn op zoek naar hun plek in de wereld. Om die plek te kunnen vinden, moeten ze het aandurven om op weg te gaan. Het thema van de Regionale Jongerendag in het vicariaat Deventer was daarom ‘Op weg gaan…’. In een zonnig Nijverdal kwamen jongeren op zondag 20 maart rond dit thema bij elkaar.

Emeritus missiebisschop mgr. Kroonenberg vertelde over zijn bijzondere ervaringen als missionaris in Papua Nieuw Guinea. De bisschop werkte in het bisdom Bougainville. Hij vertelde over de ontwikkeling van de Kerk die nog opgebouwd moest worden, naar een Kerk die helemaal door de plaatselijke bevolking gedragen werd. De bisschop vertelde ook over de activiteiten van de lokale jongeren rondom de Wereldjongerendagen (WJD) in Sydney. Zo waren de Papua jongeren teleurgesteld dat het kruis van de WJD niet in hun eigen dorp was geweest. Daarop besloten ze een eigen kruis te maken. Dat kruis hebben ze langs alle dorpen van het bisdom Bougainville gedragen.

mgr-kroonenberg-over-papua-nieuw-guinea-klein

Emmausgesprek
Na dit mooie verhaal mochten de deelnemers zelf op weg gaan. Iedereen zocht iemand op, die hij of zij nog niet zo goed kende. Samen vormden ze een tweetal voor het Emmausgesprek. Kenmerkend voor het Emmausgesprek is dat de deelnemers een paar vragen meekrijgen om tijdens een wandeling met elkaar in gesprek te raken. Gewapend met een kaart en aangemoedigd door het mooie weer, trokken de jongeren erop uit. Enthousiast kwamen ze weer terug. Niels uit Deventer zei: “De wandeling vond ik het leukste, gewoon omdat je iemand leert kennen.”

Zaragoza
In de ochtend waren de jongeren bij de Eucharistieviering van de parochie geweest. Mgr. Kroonenberg ging daarin voor samen met vicaris Cornelissen en rector Kuipers (van het Ariënsinstituut). Na de viering konden de deelnemers aanschuiven bij de lunch. Hao Tran, jongerenwerker van het aartsbisdom, vertelde over de Wereldjongerendagen in Madrid en het voorprogramma in het bisdom Zaragoza. Tijdens het voorprogramma verblijven de deelnemers bij gastgezinnen waardoor ze het Spaanse leven van dichtbij kunnen meemaken. Er zal tijd zijn voor gebed en bezinning maar ook uitstapjes met het gastgezin en culturele activiteiten staan op het programma. De jongeren in Nijverdal grepen deze gelegenheid aan om al hun vragen te stellen. Judith uit Hengelo zei later: “Ik heb de informatie gekregen die ik wilde.”

wjd-informatie-klein

‘Gezellige dag’
Aan het eind van de jongerendag was er een vesperviering. De jongeren konden tijdens deze viering hun eigen intenties in stil gebed bij het kruis brengen. Na de zegen bleef iedereen nog even napraten. Ian zei: “Ik vond het een gezellige dag”, en Martin vulde hem aan: “Het was een mooie afwisseling met de viering, het spel, de bisschop en de wandeling.” Vicaris Pauw wist de dag in drie woorden samen te vatten: “Moi hennig an.”

Tags: